Wednesday, April 21, 2010

P094 : Bertahun-tahun sokong BN, bertahun-tahun diabaikan


Dengan tangan kanannya, S Letchumi memegang slip gaji untuk bulan lepas; dengan tangan kirinya, dia memegang sebilah pisau sambil menceritakan kesusahan kehidupannya di estet, di mana dia telah tinggal untuk 25 tahun yang lepas.

Letchumi menunjukkan RM 217 yang dicetak atas slip gajinya. Tugasnya menjaga tiga anak dalam sekolah menengah dan dua pasang ibu bapa yang tua dan sakit, lagipun memastikan setiap ahli keluarga cukup makan, amat menyeksakan.

“Kami dah lama menyokong Parti BN. Setiap kali mereka datang sini suruh kami undi untuk mereka, katakan mereka akan bantu kami. Tapi selepas kemenangan, kami tak jumpa muka orang BN hingga mereka perlukan undi kami sekali lagi,” kata Letchumi.

Pada petang itu, Letchumi, 42, dan sekumpulan wanita di Ladang Kerling sedang membuat persediaan untuk memasak makanan yang dibawa oleh ahli-ahli Puteri Umno untuk sebuah pertemuan di kuil mereka pada hari Isnin.

Mariamah Subramaniam, 39, seorang ibu tunggal dengan empat anak, mengatakan bahawa walaupun mereka tidak membantah kepada “hadiah” yang dibawa oleh parti politik semasa kempen berlangsung, namun mereka lebih memerlukan penyelesaian yang kukuh kepada masalah kemiskinan mereka.

“Ada kebaikannya juga. PKR bagi kami bantuan dengan beras dan wang untuk bas sekolah, tetapi mereka tak boleh hanya datang tahun ini dan lepas itu henti. Tentunya, beri sedikit lebih baik daripada tidak beri langsung…bila BN datang, kita tak dapat apa-apa,” katanya sambil menyokong anak perempuannya yang berumur sembilan bulan atas pinggangnya.

Bergantung kepada cuaca, pekerja estet menjelaskan bahawa mereka boleh mendapat sebanyak RM890 apabila cuaca bagus dan serendah RM100 apabila musim hujan datang.

Pesara estet generasi-kedua Ragaraman Kolican, 58, masih hidup dalam kemiskinan selepas kerja 29 tahun sebagai penyoreh getah, walaupun dia telah mencuba bersungguh-sungguh untuk memperbaiki keadaannya.

“Saya dilahirkan dan dibesarkan di sini. Saya terus bekerja atas tanah estet selepas kematian ayahku, tetapi dengan gaji yang rendah ini, saya tidak mampu membeli apa-apapun; rumah atau tanah.

“Seluruh kawasan ini telah lama sokong BN 100 peratus. Sebelum ini, jika kamu mengancam kehidupan kamipun, kami tetap undi BN. Tapi ahli BN tak pernah menetapkan janji mereka.

“Palanivel memegang kerusi untuk masa yang lama dan dalam setiap pilihan raya, dia berjanji bahawa dia akan mendengar masalah kami selepas dia menang, tetapi dia tidak pernah datang,” kata Kolican, merujuk kepada bekas ahli parlimen Hulu Selangor G Palanivel, yang memegang kerusi itu untuk 4 penggal dan kalah kepada PKR dalam pilihan raya 2008.

Thirumurthy Appalanaidu, 48, mengakui bahawa walaupun pekerja-pekerja estet tidak tahu banyak tentang calon BN P Kamalanathan, mereka telah mencapai keputusan sendiri.
“Kami bukan marah dengan PM Najib (Abdul Razak), tetapi kami memang tahu bahawa MIC tidak ada buat apa-apa untuk kami.

“Kami ada baca berita, kami tahu Najib mengumumkan peruntukan berjuta-juta ringgit untuk golongan miskin tetapi bila wang itu diberi kepada MIC ia tidak sampai kepada rakyat.”

Thirumurthy mengatakan bahawa PKR telah buat lebih untuk penduduk Hulu Selangor dalam dua tahun yang lepas daripada BN dalam beberapa dekad sebelum itu.

“Kalau BN ada bantu kami, kami boleh undi untuk mereka. Tapi tanpa menerima bantuan langsung, macam mana kami boleh sokong BN?”, dia menyoal.

Meskipun pandangan ini hanya dipegang oleh sebahagian daripada pengundi bangsa India, ia berpadanan dengan suasana optimis PKR terhadap pilihan raya, keyakinan mereka bahawa PKR boleh menang kebanyakan undi di pilihanraya pada Ahad ini.

Orang India adalah 12,453 (19.3 peratus) daripada 64,500 pengundi berdaftar di Hulu Selangor.

PKR Kapar MP S Manikavasagam mengatakan bahawa PKR telah mendapat sambutan yang lebih kuat daripada golongan India di aktiviti-aktiviti kempen harian berbanding dengan pilihan-pilihan raya yang lepas.

“Kami rasa kami akan dapat sokongan baik. Kami berharap untuk mendapat 55-60 peratus daripada jumlah undi India, mungkin lebih lagi,” kata Manikavasagam, dan menyebutkan bahawa kemiskinan dan isu tanah adalah aduan utama masyarakat Hulu Selangor.

No comments: