Wednesday, April 21, 2010

Mengapa rakyat perlu undi Dato Zaid


Anak-anak muda yang berminat dengan politik hari ini mesti menyedari bahawa UMNO pernah diharamkan (baca: mampoi) oleh Dr Mahathir pada tahun 1987, semata-mata hanya mahu menyingkirkan pemimpin kanan Tengku Razaleigh dan Allahyarham Tunku Abdul Rahman.

Pendfatar Pertubuhan telah meluluskan penubuhan UMNO Baru dan membolehkan UMNO Baru mengambil alih semua aset dan harta UMNO 1946 dan tidak membenarkan parti seperti Tengku Razaleigh dan Allahyarham Tunku Abdul Rahman menjadi ahli. Satu tindakan yang tidak bermaruah, salah dan tidak sah.Inilah budaya politik UMNO Baru yang amat gemar untuk tidak perlu ikut undang-undang.

Jangan kita mudah lupa sejarah. InsyaAllah, bila Pakatan Rakyat diberi mandat oleh rakyat nanti, kita akan kaji semula semua ini.

Apakah sah sebenarnya UMNO Baru ini?

Jadi kalau kita semua nak tahu sama ada UMNO Baru ini sah, dan harta-harta yang diambil dari UMNO Lama itu sah; dan sama ada harta-harta yang diberi kepada kroni-kroni oleh pemimpin atasan UMNO Baru itu pun sah; rakyat mestilah membantu perjuangan Pakatan Rakyat.

Kes Dato Zaid dengan wartawan A Kadir Jasin mungkin dapat memberi gambaran tentang ke mana perginya harta UMNO Lama. Kadir telah menuduh Zaid menjadi “orang perantaraan” dalam pembahagian harta itu kepada UMNO Baru dan orang orang tertentu dan menuduh Zaid jadi kaya-raya kerana itu.

Kita akan dapat lihat siapa sebenarnya yang dapat harta-harta itu dan siapa pula yang jadi “orang perantaraan” yang sebenarnya abila Mahkamah bersidang nanti.

Rakyat perlu memberi mandat kepada Pakatan Rakyat kerana di bawah Pakatan Rakyat, kehakiman dan undang-undang akan dijamin adil dan saksama.

Satu Suruhanjaya bebas akan dibentuk untuk menyiasat semua penyelawengan . Kalau harta bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra yang diperolehi secara haram di zaman pemeneritahannya boleh diambil tindakan oleh kerajaan Thailand sekarang, mengapa tidak di Malaysia suatu hari nanti? Oleh itu , undilah Zaid / end

No comments: