Wednesday, March 9, 2011

Pejabat FLOM Hanya Urus Surat-Menyurat?


KUALA LUMPUR 9 MAC: Kerajaan Umno-BN masih mahu berdolak dalih dengan isu kewujudan pejabat 'First Lady Of Malaysia' (FLOM), kali ini dengan mengatakan tiada pegawai tetap yang bekerja di bawah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sebaliknya hanya membantu dalam urusan pentadbiran.

Menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke Siew Fook pagi tadi di Dewan Rakyat berkenaan fungsi pejabat FLOM, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menafikan adanya pegawai tetap, sebaliknya para pegawai tersebut adalah dari pejabat Perdana Menteri yang membantu Rosmah dari masa ke semasa.
" Saya telah katakan tiada kakitangan tetap atau kontrak yang khusus untuk isteri PM sebaliknya pegawai-pegawai daripada pejabat PM dari masa ke semasa telah membantu isteri PM dalam menjalankan tugas-tugas beliau sebagai isteri kepada PM. Oleh demikian, tak timbul elemen kos-kos tambahan untuk menguruskan kakitangan kerana mereka adalah kakitangan PM," kata Nazri.

Nazri seterusnya mengatakan para pegawai tersebut bertujuan membantu Rosmah memudahkan urusan pentadbiran seperti surat-menyurat dan jemputan rasmi, serta ada pegawai yang membantu Rosmah menguruskan penglibatan beliau dalam jemputan-jemputan dari dalam dan luar negara.

Athony Loke kemudiannya menyoal Dewan, bagaimana beberapa nama dan jawatan boleh disiarkan dalam laman sesawang pejabat Perdana Menteri sekiranya benar tiada pegawai tetap ditugaskan untuk FLOM.
"Tadi YB Menteri kata tidak ada pegawai tetap untuk apa yang dikatakan unit FLOM divisyen, tetapi dalam portal PM pernah dipaparkan divisyen khas ini atau yang dikatakan FLOM divisyen.
"Terdapat enam jawatan tetap yang dipaparkan dalam portal rasmi PM, enam pegawai, seorang pegawai khas, Datuk Siti Azizah bt Sheikh Abut, lepas itu ada pembantu peribadi, pembantu pegawai dengan tugas khas, dua jawatan pembantu pegawai dengan tugas khas," soal beliau.

Beliau seterusnya mempersoalkan bagaimana nama-nama berkenaan lengkap dengan nombor telefon pejabat FLOM boleh disiarkan sekiranya benar tiada jawatan tetap untuk pejabat FLOM serta bagaimana pula jawatan-jawatan tersebut boleh disiarkan sekiranya kerajaan tidak memperuntukkan mana-mana pegawai tetap bagi pejabat FLOM.

Kata beliau lagi, sebaik sahaja kebenaran ini didedahkan, laman sesawang tersebut telah dikeluarkan sama sekali seolah-olah seperti percubaan untuk menyembunyikan sesuatu.
Nazri yang cuba mengelak dari terus disoal Anthony Loke berkata, laman sesawang tersebut kini sedang dikemaskini.

No comments: