Thursday, March 3, 2011

“Jangan ‘bakar’ Tanjong Agas bak PKFZ”

gambar grafik Tanjong Agas

Datuk Husam Musa tidak menolak kemungkinan bahawa projek Tanjong Agas bernilai RM8 bilion bakal senasib dengan PKFZ yang kononnya satu kebinet Malaysia ditipu oleh seorang bekas menteri pengangkutan Tan Sri Chan Kong Choy.
Kemungkinan tersebut dilontarkan ketika Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu rakyat bahawa punca sebenar skandal Zon Bebas Pelabuhan Klanga (PKFZ) bernilai RM1 bilion boleh membelon melebihi RM4 bilion bukanlah disebabkan amalan rasuah serta kronisme dalam pentadbirannya.
Projek mega Tanjong Agas dibangunkan di atas sebidang tanah seluas 4,7000 ekar dalam Parlimen Pekan yang diwakili Najib sendiri.
“Penipuan itu nampaknya begitu mudah berlaku. Ia telah berlaku dan mungkin berlaku lagi (di Tanjong Agas).
“Projek ini seratus peratus versi PKFZ yang kedua. Kecuali jumlah kerugiannya yang mungkin lebih besar,” ujarnya yang juga Exco Kerajaan Kelantan.
Menerusi blog peribadi “Cetusan Hati” hari ini, Husam turut mempersoal sikap Najib selaku Timbalan Perdana Menteri serta menteri kabinet lain yang sanggup berpeluk tubuh ketika Chan Kong Choy menipu Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi yang lebih dikenali sebagai Pak Lah.
Ini kerana Najib dan kementerian yang lain nyata tidak berani mempersoal skandal di sebalik PKFZ sebelum ini.
“PM – berdasarkan kertas pendakwaan itu nampaknya tidak menggunakan nasihat kebinet dan jabatan-jabatan, unit dan sektor yang ada di JPM untuk melindunginya dari ditipu.
“Di mana TPM (ketika itu Najib), menteri kabinet dan para pengarah dan pegawai?
“Adakah proses penipuan itu begitu ‘simple’ (mudah) (iaitu) antara Menteri (Chan Kong Choy) dan PM (Pak Lah).
“Oleh kerana projek ini berada di Pekan, kawasan Parlimen PM, ada mana-mana menteri berani menanyanya (Najib),” soal Husam lagi.
Dari segi lain, beliau turut menyuarakan rasa ragu-ragu dengan rancangan Najib mahu menjadikan Tanjong Agas sebagai hub gas dan minyak.
Ini kerana, perancangan itu di atas Hutan Simpan Paya Laut Sungai Miang seluas 1,393.4 ekar yang mungkin tidak ada sumber gas dan minyak.
“Saya lebih berminat melihat bagaimana operasi mengaut wang dari khazanah negara menerusi projek Tanjong Agas (Hutan Simpan Paya Laut Sungai Miang) yang akan berakhir senasib dengan PKFZ berjalan,” ujarnya.
Tuntas dari itu, beliau mendesak Najib respons sebelum lebih banyak wang rakyat  ’dibakar’  demi memelihara kepentingan kroni-kroni Umno BN.

No comments: