Thursday, January 13, 2011

Dakwaan rasuah: Karpal mahu CJ dibicarakan

Peguam Karpal Singh hari ini memfailkan semakan kehakiman ke atas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi berhubung dakwaan pengakuannya yang beliau pernah merasuah kakitangan dan pegawai mahkamah.

NONEKarpal, yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor MP, memohon bagi mendapatkan perintah mandamus bagi memaksa Zaki menjelaskan perkara itu dan mengheretnya ke Tribunal Kod Etika Hakim.

Beliau juga memohon perintah mahkamah bagi menghalang diri Zaki sendiri bagi menentukan merit aduan ke atas kes berkenaan.

Dalam permohonan itu, Karpal berkata mengikut Seksyen 5, Akta Jawatankuasa Etika hakim 2009, pihak berkuasa yang sewajar mendengar aduannya ke atas Zaki itu seharusnya seorang ketua hakim ataupun hakim mahkamah persekutuan yang telah bersara.

NONE"Tidak ada orang yang sepatutnya menjadi hakim dalam kesnya sendiri,” katanya ketika memfailkan permohonan itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Tindakan ini adalah percubaan terbaru Karpal bagi menekan Zaki yang pernah membuat kenyataan bahawa beliau merasuah kakitangan mahkamah ketika menjadi peguam.

Zaki didakwa membuat kenyataan itu pada ucapannya di sebuah konvensyen di Kuching, pada November 2008.

Bercakap kepada wartawan, Karpal berkata beliau terpaksa memfailkan permohonan itu kerana Zaki sehingga hari ini belum mengeluarkan sebarang reaksi.

No comments: