Thursday, April 7, 2011

Tidak masuk akal Sarbini bunuh diri setelah berjaya buktikan dirinya tidak bersalah

Apa yang telah terjadi kepada Teoh Beng Hock kini terjadi kepada seorang pegawai kastam.

Ketika itu, ramai orang Melayu tidak berapa ambil peduli sangat tentangnya kerana yang mati adalah seorang Cina DAP.

Kini tragedi hampir serupa berulang dan kali ini melibatkan kematian seorang pegawai kerajaan berbangsa Melayu, Ahmad Sarbini Muhammad (gambar)

Bagaimana riaksi orang Melayu dalam menghadapi krisis sebegini? Apa yang nyata kini ialah, keyakinan rakyat terhadap SPRM semakin terhakis.Ramai yang meragui alasan remeh yang diberikan oleh SPRM berhubung tragedi tersebut.Rata-rata mereka susah nak percaya arwah sengaja ke pejabat SPRM untuk terjun menemui ajalnya di situ.Tetapi itulah gambaran yang cuba disogokan oleh SPRM kepada orang ramai.

Sistem yang ada pada hari ini perlu dirombak.Kerajaan yang ada mesti diubah dan diberikan peluang kepada Pakataan Rakyat melakukan perubahan yang perlu dan wajar supaya rakyat dapat mengecapi semula keadilan dan kesejahteraan hidup di bumi Malaysia yang tercinta ini.



Malaysian Insider melaporkan :

KUALA LUMPUR, 7 April – Kesatuan pegawai kastam telah menyifatkan dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Malaysia (SPRM) bahawa Ahmad Sarbani Muhammad telah pergi ke pejabat mereka tanpa dijemput sebagai tidak logik kerana ia tidak punya alasan untuk berada di sana.

Presiden Kesatuan Pegawai Kastam Semenanjung Malaysia, Ahmad Ibrahim bertegas bahawa pembantu pengarah itu tidak akan berada di pejabat SPRM di Jalan Cochrane pagi kelmarin kecuali diperintahkan untuk diambil tindakan lanjut terhadap penyiasatan.

"Tidak ada alasan baginya untuk pergi sendiri jika ia tidak dipanggil masuk Logikanya, jika dia tidak dipanggil, dia tidak akan pergi," kata Ibrahim malam tadi.

Beliau berkata tidak ada, terutamanya yang sedang disiasat, akan pergi ke pejabat badan anti-rasuah tanpa dipanggil.

Semalam, Pengarah SPRM Datuk Mustafar Ali berkata kepada wartawan bahawa Ahmad Sarbani telah kembali ke pejabat SPRM pada 08:26 tanpa janji dan telah meminta untuk bertemu dengan pegawai penyiasatan tanpa menyatakan mengapa.

Sarbani telah bermain badminton dengan rakan-rakannya malam sebelum ia jatuh mati.

Sarbani telah memberikan kenyataan kepada SPRM dan dibebaskan dari tahanan pada 12:30, Sabtu.

Dia telah ditahan pada tarikh 29 Mac berikutan operasi SPRM keatas satu sindiket kastam yang dikatakan bernilai sekurang-kurangnya RM3 bilion sebelum cukai dibayar, mengakibatkan penangkapan 62 pegawai.

Ketua penyiasatan mengatakan seorang pegawai telah menemani pegawai Kastam tersebut ke sebuah ruang di pejabat itu sebelum meninggalkan untuk mengambil fail kes, tapi mendapati beliau hilang ketika ia kembali.

Tubuh Sarbani kemudian ditemui di atas gelanggang badminton di tingkat satu, tapi teman-teman yang mengunjungi bilik mayat kelmarin di mana mayatnya disimpan mengatakan hal itu tidak mungkin bahawa pembantu pengarah Kastam 56 tahun itu telah melakukan bunuh diri atas sebab siasatan SPRM.

Ibrahim juga mengatakan beliau tidak membela orang-orang yang korup, tetapi menyatakan bahawa SPRM perlu profesional dalam soalsiasatnya.

"Apa yang telah terjadi kepada Teoh Beng Hock kini terjadi kepada seorang pegawai kastam. Ini tidak masuk akal, "katanya, merujuk kepada pembantu DAP yang ditemui terbunuh pada tarikh 16 Julai 2009 di pejabat SPRM Selangor di Shah Alam.

Satu Suruhanjaya Siasatan Diraja sedang menyiasat operasi prosedur SPRM dan kematian bekas pembantu dewan eksekutif Selangor Ean Yong Hian Wah selepas suatu keputusan siasatan terbuka forensik memutuskan tidak bunuh diri mahupun pembunuhan.

Difahamkan bahawa pada malam sebelum kematiannya, Ahmad Sarbani telah bermain tenis di Quarters Kastam Kelana Jaya di mana ia memberitahu rakan-rakannya dia telah diperintahkan untuk kembali ke pejabat SPRM keesokan harinya.

Seorang teman masa kecil Ahmad Sarbani memberitahu bahawa pegawai itu tidak akan mengambil membunuh dirinya sendiri ketika ia berjaya mempertahankan dirinya tidak bersalah.

Malam tadi (Selasa malam) dia menelefon dan mengatakan bahawa dia sedang disiasat oleh SPRM. Dia mengatakan kepada saya bahawa dia tidak takut kerana ia tidak melakukan sesuatu yang salah, "kata Mohamed Ridzuan kelmarin, sambil menunggu sementara otopsi sedang dilakukan di Rumah Sakit Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

"Dia juga mengatakan kepada saya bahawa ia akan menghantar satu dokumen besok (terakhir). Itulah dia, untuk menghantar satu dokumen, " tambahnya.

Kesatuan Pegawai Kastam akan bertemu dengan persatuan Kastam lain malam ini untuk membuat pendirian bersama tentang kematian Ahmad Sarbani .

No comments: