Thursday, April 7, 2011

Siapa sebenarnya penerima komisyen Kapal selam USD 100 Juta


Najib telah menafikan adanya unsur ‘rasuah’. Dan Kementerian Pertahanan Malaysia pula menyatakan bahawa bayaran tersebut (komisyen) dibayar kepada Perimekar bagi koordinasi dan kerja-kerja penyelenggaraan. Lihat di sini

Namun para penyiasat Perancis sangat tertarik dengan fakta bahawa Perimekar ditubuhkasn hanya beberapa bulan sebelum kontrak kerajaan Malaysia dan DCNS ditandatangani dan bahawa Perimekar tidak mempunyai trek rekod (pengalaman) dalam penyelenggaraan kapal selam dan tidak mempunyai kemampuan kewangan untuk menampung kos kontrak tersebut.Bahawa Perimekar merupakan syarikat kroni Najib....Alahai,baca lagi di sini


Kali ini Raja Petra Kamarudin (RPK) mempersoalkan siapakah sebenarnya yang menerima wang komisyen USD 100 juta untuk kontrak pembelian kapal selam RM4.1 bilion yang telah dibayar oleh kerajaan Malaysia dan tidak Perancis.

RPK menulis dalam blognya seperti berikut :

Pertama baca ini : http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/guest-columnists/39450-malaysian-submarines-the-trail-of-retrocommissions-is-becoming-clearer . Kemudian baca apa yang dilaporkan pada bulan Disember 2006:

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Zainal Abidin Zin menafikan di Parlimen kelmarin bahawa kerajaan telah membayar USD $ 100,000,000 komisyen bagi persetujuan pembelian RM4.1 bilion untuk tiga submarines dari kolaborasi bina kapal perang Sepanyol dan Perancis - DCN International dan Thales . Hari ini telah terbukti sebagai dusta. Kerajaan Malaysia telah membayar komisyen tersebut.

Persetujuan itu menyimpulkan pada tahun 2002 melibatkan pembinaan dua kapal selam kelas Scorpene SSK (akan diserahkan pada tahun 2009) dan 70 kapal selam Perancis Agosta yang telah dioverhaul untuk tujuan latihan.

Kontrak tersebut ditandatangani oleh Menteri Pertahanan dengan Amaris - sebuah syarikat joint-venture antara DCN dan Thales.

Walau apa pun, isunya bukanlah sama ada USD100 juta yang dibayar oleh kerajaan Malaysia tapi apakah ada komisyen seumpama itu oleh kontraktor Perancis, dimana komisyen tersebut pada akhirnya akan ditambah ke bil akhir kontrak yang perlu dibayar oleh para pembayar cukai Malaysia, dan siapakah sebenarnya yang merupakan penerima manfaat dari USD 100,000,000 komisyen kapal selam tersebut.

Isu USD 100 juta komisyen kapal selam saat kontrak kapal selam disimpulkan pada tahun 2002 dan peranan penting yang dimainkan oleh Abdul Razak Baginda (tokoh penting dalam kes pembunuhan model Mongolia) telah dibangkitkan di Parlimen dahulu, tetapi tiada penjelasan yang memuaskan telah diberikan.

Far Eastern Economic Review tarikh 15 Ogos 2002, dalam sebuah artikel "“Wanna Buy a Sub?” Menelusuri perjanjian pembinaan kapal selam tersebut , yang masih belum dinafikan.

Menurut rencana Feer, syarikat Perimekar "akan menerima, selama enam tahun ke depan, 8% dari nilai kontrak: sekitar 288 juta ringgit, dan mungkin lebih, kerana euro, di mana kontrak didasarkan, telah dinilai 13 % terhadap ringgit sejak "menandatangani”.

Laporan Feer 2002 mengatakan bahawa Perimekar adalah 100% dimiliki oleh Ombak Laut, "sebuah syarikat swasta yang dimiliki oleh kumpulan Abdul Razak. Ombak kemudian dijual 40% kepada LTAT dan sebuah syarikat sister . "

Bolehkah rakyat Malaysia mengharapkan jawapan siapa sebenarnya yang menjadi penerima manfaat dari komisyen USD $100 juta untuk persetujuan pembelian RM4.1 bilion kapal selam?

No comments: