Friday, April 29, 2011

Dah ada e-mel percuma, apasal bangang sangat nak guna yang kena bayar?

sumber

Ketua Pablisiti DAP, Tony Pua mengatakan kerajaan perlu mengabaikan projek 1 email Malaysia dan menggunakan perkhidmatan e-mel percuma untuk berkomunikasi dengan orang awam sebagai gantinya.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu mengatakan, jutaan akan digunakan oleh agensi kerajaan jika mereka membayar 50 sen setiap email ke Tricubes Berhad.

Dia meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengarahkan agensi kerajaan supaya mendaftar warga dengan akaun e-mel mereka sendiri.

"Sama ada Gmail, Hotmail Yahoo!mail ... dengan demikian, agensi kerajaan akan dapat berkomunikasi dengan golongan rakyat Malaysia biasa dengan menghantar e-mel tak terbatas tanpa bayaran sama sekali, "katanya.

Pua menambah bahawa bank dan syarikat kad kredit sudah melakukannya dan tidak ada alasan untuk badan-badan kerajaan untuk tidak melakukan hal yang sama.

CEO Tricubes Berhad , Khairun Zainal Mokhtar mengatakan pada hari Selasa bahawa setiap e-mel yang dihantar melalui akaun myemail.my untuk database pengguna disahkan akan dikenakan bayaran maksimum 50 sen setiap e-mel.

"Ini akan menghasilkan berjuta-juta yang dikeluarkan oleh masing-masing agensi kerajaan sekiranya mereka perlu menghantar satu email ke 15 juta pengguna dijangka," ujar Pua dalam satu kenyataan hari ini.

Dia mengatakan bahawa hal ini bertentangan penafian pentadbiran Najib bahawa projek itu akan dibiayai oleh kerajaan, kerana ada "jelas penglibatan berbagai agensi kerajaan di bawah jabatan perdana menteri dan Jabatan Kewangan."

Projek RM50 juta ini diumumkan minggu lalu oleh Najib, yang mengatakan ia akan mempunyai pendapatan nasional kasar (GNI) kesan RM39 juta hingga 2015 dan membolehkan komunikasi langsung dan selamat antara warga negara Malaysia dan kerajaan.

Namun pengkritik mengatakan kerajaan harus fokus pada projek infrastruktur seperti bekalan air bersih atau jalur lebar di seluruh negeri daripada perkhidmatan e-mel percuma yang sudah sedia dengan pembekal perkhidmatan yang lain.

Para pengkritik juga mempersoalkan mengapa Tricubes yang dalam kerugian, berdepan dengan masalah kewangan, terancam ditarik dari penyenaraian di Bursa Malaysia Securities, disenaraikan sebagai status GN3 pada bulan Oktober tahun lalu, diberikan untuk menerajui projek tersebut.

Tricubes mengatakan pihaknya bekerja sama dengan pemilik perkhidmatan Hotmail Microsoft Corp untuk projek tersebut tetapi tidak memberikan butiran lebih lanjut tentangnya.

"Para sarkas di atas RM50 juta 'sederhana' projek 1 Malaysia e-mel, bukannya memaparkan sebuah jentera pemerintahan reformasi di bawah pelbagai inisiatif seperti EPP GTP, ETP, dll, malah ianya fakta mendedahkan bahawa semua tidak baik dalam pentadbiran Najib .

"Pelbagai jabatan kerajaan, sama ada kerana ketidakmampuan seluruhnya atau kepentingan peribadi, adalah halangan terbesar bagi kejayaan implementasi dari program 'transformasi' kerajaan," tambah Pua.

No comments: