Thursday, April 7, 2011

Gagal menamakan setiap nama anggota polis yang bertanggung jawab atas penangkapan mereka, maka kes ini harus ditolak – Hakim Mahkamah Tinggi

oleh Peguam Liberty
Peguam Liberty tersangat hampa dan terkejut terhadap keputusan Hakim Mahkamah Tinggi , Harminder Singh hari ini kerana ‘membuang kes’ kes penangkapan salah, penahanan dan tuntutan pendakwaan membahayakan awam yang dituntut oleh beberapa peguam hak asasi manusia / aktivis terhadap polis, Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan atas penangkapan mereka , penahanan dan pendakwaan jenayah selanjutnya semasa berjalan pada Hari Hak Asasi Manusia seDunia pada bulan Disember 2007.

Hakim memutuskan bahawa oleh kerana plaintif gagal menamakan setiap anggota polis yang bertanggung jawab atas penangkapan mereka, maka kes ini harus di ‘buang kes’ walaupun Che Hamzah Che Ismail, OCPD dari IPD Dang Wangi dinamakan sebagai Tertuduh Pertama.

Dia telah bertindak sebagai "Ground Commander" untuk operasi terhadap acara hari hak asasi manusia yang menyebabkan penangkapan dan penahanan tidak sah walaupun ia telah bersetuju untuk para peserta untuk berjalan.

Syarat ketat ini tidak perlu dan tidak masuk akal telah pasti menetapkan kembali perjuangan panjang dan sukar oleh hak asasi manusia masyarakat sivil dan peguam untuk akaunabiliti polis dan kerajaan yang lebih besar dan profesionalisma dan kompetensi.

Hakim sepatutnya menegakkan dan melindungi perlembagaan dan hak asasi manusia universal dari individu yang melaksanakan hak mereka untuk kebebasan bercakap, berhimpun dan berkumpul pada Hari Hak Asasi Manusi seDunia - memilih untuk memihak kepada penindas dan membatalkan kes ini dengan tergesa-gesa dan meninggalkan plaintif tanpa menambah baik apapun.

Keputusan seumpama itu tentu saja bukan petanda baik bagi persepsi awam dan kepercayaan terhadap penghakiman dan bukannya memperkuatkan mereka, bahawa ketika berhadapan dengan kes politik atau kes yang berkaitan dengan polis dan kerajaan – mendorong mencari cara lain kerana anda tidak boleh mendapatkan keadilan dari mahkamah.
( www.lawyersforliberty.org )

Latar belakang

Pada tarikh 8 Disember 2010, enam peguam hak asasi manusia / aktivis, R. Sivarasa (juga MP untuk Subang), N. Surendran, Latheefa Koya, Eric Paulsen, Amer Hamzah dan Johny Andu mengajukan tuntutan sivil di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk melawan hukum penangkapan dan penahanan mereka semasa berjalan pada tarikh 9 Disember 2007 yang diadakan untuk memperingati Hari Hak Asasi Manusia seDunia yang disambut di seluruh dunia.

Para peguam / aktivis menamakan Che Hamzah Che Ismail, OCPD dari IPD Dang Wangi sebagai ‘Terdakwa Pertama.’ Dia telah bertindak sebagai "Ground Commander" untuk operasi terhadap acara hari hak asasi manusia yang menyebabkan penangkapan dan penahanan tidak sah walaupun ia telah memberi izin bagi peserta untuk berjalan.

Juga disebut sebagai terdakwa adalah Ketua Polis Negara, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Malayia.

Penangkapan dan penahanan tidak sah itu menyebabkan mereka ditahan semalaman di penjara polis dan dikenakan pada hari berikutnya di Mahkamah Sesyen KL (1) dengan tuduhan berlebihan, berbahaya dan sembrono mengikut Perkara 143 dan 145 Penal Code (berkumpul melanggar undang-undang dengan niat untuk menyebabkan gangguan awam) dan alternatif dalam Seksyen 27 dari Undang-Undang Polis (berkumpul melanggar undang-undang).

Semasa tuduhan itu, Peguam Negara Abdul Gani Patail telah secara melampau dan dengan niat jahat cuba membantah permohonan ikat jamin bahawa kerana orang-orang terdakwa tidak mematuhi peringatan polis supaya tidak berkumpul dan berjalan, mereka menimbulkan ancaman bagi keselamatan negara !

Walaupun ikat jamin diberikan kepada peguam / aktivis atas " bond peribadi" RM2, 000.

Pada tarikh 16 April 2009, pada akhir kes yang diajukan peguam penuntut, hakim dengan berani ‘buang kes’ dan membebaskan mereka yang terdakwa dari semua tuntutan.

Selain melanggar undang-undang penangkapan dan penahanan, peguam / aktivis juga mendakwa bahawa mereka adalah korban pendakwaan berbahaya dimana fakta-fakta dan keadaan dari kes tersebut tidak menyokong pertuduhan tersebut sama sekali, dan bahawa polis telah salah dan dengan jahat melibatkan mereka.

Sebagai hasil dari semua tindakan ini, para peguam / aktivis yang antara lain menuntut untuk deklarasi bahawa hak-hak perlembagaan mereka telah dilanggar dan bahawa polis telah bertindak secara salah dan tidak mengikut undang-undang.

Mereka juga menuntut kerosakan teladan dan tuntutan agravasi kerana ternyata benar dan sesuai untuk melakukannya dalam hal ini kerana polis dengan jelas bertindak dalam perilaku yang menindas, mengganggu, mengintimidasi, sewenang-wenangnya, dan sembrono dan melanggar perlembagaan, undang-undang dan prosedur.

No comments: