Friday, December 31, 2010

KENAPA MENTERI INI TAKUT INTERNET?

nota:
kenapa menteri ini takut internet?
kerana merogol?
kerana ada awek budak uitm?
kerana anak entot entot lari

bapa borek
anak rintek
baba sebat amah
anak sebat minah
kah kah kah



ARKIB : 05/11/2002

PEROGOL BUDAK KE TALI GANTUNG – CADANGAN UNDANG-UNDANG BARU DIBENTANG KE KABINET 13 NOVEMBER – meloya



KUALA LUMPUR 4 Nov. - Perogol kanak-kanak di bawah umur 12 tahun mungkin dikenakan hukuman paling berat, termasuk ke tali gantung, menerusi cadangan awal penggubalan undang-undang baru yang bakal dibangkitkan semasa pembentangan Kertas Khas kepada Kabinet, 13 November ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Rais Yatim berkata, pihaknya akan memastikan kes rogol terhadap kanak-kanak dikategorikan sebagai ``jenayah kronik dan serius''.
Menurut beliau, pada masa ini pesalah rogol kanak-kanak dikategorikan sebagai penjenayah rogol biasa.

Dalam pada itu, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan politik hari ini terus mendesak kerajaan mengenakan hukuman mati mandatori terhadap perogol yang membunuh kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.

Mereka membuat desakan itu ekoran kemarahan memuncak setelah seorang kanak-kanak Siti Nurlina Shamimi yang juga dikenali Mimi berusia dua tahun ditemui mati dalam keadaan mengerikan setelah dirogol dan dicampak ke dalam sungai di Alor Star, Jumaat lalu.
Menurut mereka hukuman sekeras itu wajar dilakukan kerana undang-undang dan hukuman yang sedia ada, seolah-olah tidak memberi kesan dan kesedaran langsung di kalangan penjenayah terbabit.

Rais selanjutnya berkata, beliau telah menerima memorandum daripada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan yang mendesak supaya hukuman setimpal dikenakan terhadap perogol kanak-kanak.

Kata beliau, kemungkinan hukuman jenayah berkenaan dijadikan peruntukan khas di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan bagi kes sumbang mahram yang mengenakan hukuman penjara antara enam hingga 20 tahun akan turut diambil kira oleh Kabinet.

``Kertas Khas yang akan dibentangkan kepada Kabinet 13 November ini sebenarnya mengandungi cadangan penuh rangkuman hukuman kes rogol mengikut Seksyen 375 dan sumbang mahram di bawah Seksyen 376 yang telah disiapkan oleh pihak saya.

``Namun oleh kerana jenayah rogol terhadap kanak-kanak ini adalah serius, maka pihak saya pada peringkat awal ini akan membangkitkan isu ini kepada Kabinet.

``Saya akan cuba memastikan undang-undang yang ketat digubal bagi menangani jenayah bersifat kebinatangan ini,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Cadangan ke arah hukuman itu diajukan oleh Timbalan Pengerusi Biro Strategik Wanita MCA, Wilayah Persekutuan, Tai Sim Yew dalam Utusan Malaysia semalam yang mahukan kerajaan menggubal dan meluluskan undang-undang di bawah Kanun Keseksaan bagi mewajibkan setiap perogol yang membunuh kanak-kanak di bawah umur 12 tahun dikenakan hukuman mandatori gantung sampai mati.

Menurut Sim Yew yang juga seorang peguam, hukuman itu perlu dikenakan dengan hanya berdasarkan bukti dan hujah-hujah yang dikemukakan oleh pihak pendakwa sahaja.
Dalam kes seumpama itu, kata Sim Yew, hukuman tersebut tidak perlu mengambil kira hujah-hujah pembelaan daripada pihak tertuduh (perogol dan pembunuh).

Ekoran pembunuhan kanak-kanak itu, pihak polis sedang mencari seorang penganggur, Kyairul Anuar Ineleyas, 23, kad pengenalan 791019-02-5851 bagi membantu siasatan.
Tegas Rais: ``Namun, oleh kerana jenayah ini amat keterlaluan, maka saya beri jaminan akan mendapatkan pandangan pihak perundangan, polis dan Jabatan Peguam Negara ke arah pembentukan undang-undang yang ketat menangani gejala ini.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit…. BAGAIMANA DENGAN PEROGOL AMAH!..... kah kah kah..

kah kah kah…. PEROGOL AMAH TAK KE TALIN GANTUNG KE?..... kah kah kah..

kah kah kah….MESTI LAH BUAT UNDANG UNDANG BARU….. kah kah kah…

No comments: