Tuesday, July 20, 2010

Mufti Flip Flop Muncul Lagi

ramziredang
Dia pernah berkata: Saya seorang mufti takkan saya nak berbohong. Tetapi dia juga tidak pernah bercakap benar tentang keperluan undang undang I
slam. Dia juga pernah berkata :saya cuma mahu melihat melayu bersatu supaya Islam bersatu. Tetapi dia juga tidak pernah berkata rakyat kelantan yang dinafikan hak royalti minyak adalah melayu dan Islam, perlu dibela atas nama melayu dan Islam. Keramatnya dia, boleh hilang tiba tiba dan muncul tiba tiba. Hilang bila judi dan yahudi menjadi isu dan muncul bila perpaduan melayu timbul.

Dia mungkin membaca hadis nabi yang bermafhum makan bila lapar,berhenti sebelum kenyang, tetapi perutnya semakin buncit. Petanda dia sangat gembira tidak mengamal mafhum hadis tersebut. Dia juga mensyarah sirah nabi nabi yang hidup sederhana, riwayat alim ulama yang kesempitan harta tetapi dia memandu kereta besar. Petanda gembira hatinya, menganggap sirah itu satu sejarah semata mata.

Lagaknya seolah olah dia sendiri lupa apa yang selalu dibaca, dunia hanya sementara, akhirat jua kekal selamanya. Lupakah dia di tiap kiri kanan bahunya. Apakah ada satu saat yang terlupa dicatat oleh mereka?

Kini syaaban muncul lagi, menandakan bermulanya buku catatan baru, juga gugurnya daun pemilihan. Inikah permulaan pertama bagi buku baru?

Tidak terjumpakah sepotong hadis atau ayat quran, atau ijma, atau qias, untuk menilai samada UMNO yang diampunya, yang dibodeknya itu adalah golongan yang diredai Allah atau tidak. Tiadakah imthalan dalam hatinya,di pihak quraisy kah atau dipihak rasulullah dia berpihak sekarang? Di pihak namrudkah di pihak Nabi Ibrahim a.s, di pihak firaunkah di pihak nabi Musa a.s? Lupakah dia harta, pangkat, emas, wang ringgit, kebanggaan bangsa atau jawatan juga pernah diuji kepada Nabi Muhamad s.a.w,Ibrahim a.s dan Musa a.s?

Firman Allah surah al munafiqun ayat 4;

Dan apabila engkau melihat mereka, engkau akan tertarik hati dengan tubuh badan (kelakuan mereka) dan apabila mereka bertutur kata, engkau akan tertarik terpesona (kerna fasih dan lembut tipu daya)manisnya tutur mereka.mereka itu hanya umpama batang kayu yang tersandar(tidak ada kekuatan yang sebenar). Mereka sentiasa cemas, menyangka tiap tiap jeritan adalah untuk membahayakan mereka Mereka itulah musuh yang sebenar benarnya, mak berjaga jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya.(Pel!k sungguh)bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya sendiri-dari kebenaran)?

No comments: