Wednesday, July 28, 2010

Antara Farah Azlina dan Gani Patail


Kasihan dengan Farah Azlina ni ya.. biarpun didapati tidak bersalah tapi dia digugurkan juga dari kes ini, hanya kerana dakwaan yang dibuat oleh Raja Petra.. err.. percaya pula mereka kepada Raja Petra kali ini..
By Anak Sungai Derhaka
Tan Sri Abdul Gani Patail telah mengumumkan Jabatan Peguam Negara telah memutuskan untuk menggugurkan timbalan pendakwa raya Farah Azlina Latif sebagai anggota pasukan pendakwa dalam kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ekoran dakwaan hubungan romantik dengan saksi utama dan pengadu.

Katanya lagi Farah Azlina terpaksa digugurkan bukan kerana beliau didapati bersalah tetapi bagi mengelakkan sebarang persepsi negatif daripada orang ramai terhadap pasukan pendakwa.

Kononnya “Jabatan Peguam Negara tidak boleh berkompromi dengan sebarang isu yang boleh menjejaskan nama baik atau kredibiliti jabatan dan kami sangat memandang serius perkara seumpama ini.

Hmmm..

Kasihan dengan Farah Azlina ni ya.. biarpun didapati tidak bersalah tapi dia digugurkan juga dari kes ini, hanya kerana dakwaan yang dibuat oleh Raja Petra.. err.. percaya pula mereka kepada Raja Petra kali ini..

Kalau begitu peratusan boleh percaya tulisan Raja Petra telah meningkat kepada 41% dari 40% seperti yang telah didakwa oleh seorang pemimpin dari UMNO yang apa nama dia tah.. baru-baru ini yang mengatakan hanya 40% benar manakala 60% lagi adalah tidak benar..

Jika Gani Patail berkata “Jabatan Peguam Negara tidak boleh berkompromi dengan sebarang isu yang boleh menjejaskan nama baik atau kredibiliti jabatan dan kami sangat memandang serius perkara seumpama ini.

Bagaimana pula dengan Gani Patail sendiri, Gani yang telah terlibat secara langsung untuk mereka-reka bukti diatas dakwaan liwat keatas Anwar sepertimana laporan polis yang dibuat oleh Anwar Ibrahim 10 tahun lalu?

Gani Patail yang yang dijanjikan oleh Pak Lah semasa beliau masih menjadi Perdana Menteri akan tidak terlibat secara langsung dalam kes tuduhan liwat kali ini yang telah menandatangani perintah untuk memindahkan kes pendakwaan terhadap tuduhan liwat keatas Anwar Ibrahim ke Mahkamah Tinggi.

Tidak terjejaskah nama baik atau kredibiliti jabatan Peguam Negara jika seorang yang telah terbukti terlibat secara langsung mereka-reka bukti 10 tahun yang lalu kini terlibat sekali lagi dalam kes yang sama.

Cuma yang membezakannya dengan kes kali ini ialah yang mendakwa diliwat 10 tahun dulu dipenjara tetapi yang mendakwa diliwat kali ini bebas bergembira dan bercinta buat kali kedua..

Biarpun penglibatan Farah Azlina dalam kes ini sangat terhad iaitu sekadar membantu mencatatkan segala nota mengenai perbicaraan tersebut dan beliau juga dikatakan tidak mempunyai akses langsung kepada kertas siasatan kes atau mempunyai apa-apa sebab untuk mengakses kertas siasatan atau apa-apa maklumat sulit yang ada pada pihak pendakwaan, beliau digugurkan kerana dikhuatiri menjejaskan kredibiliti Jabatan Penguam Negara.

Penglibatan Farah Azlina yang dikatakan bercinta dengan Saiful akan mencetuskan ‘conflict interest’.

Tetapi Gani Patail yang berpengaruh dalam menentukan halatuju Anwar Ibrahim samada ke penjara atau sebaliknya dan Gani Patail yang telah terbukti tiada kredibiliti kerana dibuktikan telah mereka-reka bukti dalam kes liwat yang pertama 10 tahun yang lalu masih terlibat dengan kes tuduhan liwat yang kedua ini.

Jadi diantara Gani Patail dan Farah Azlina siapa sebenarnya yang secara serius telah menjejaskan nama baik atau kredibiliti Jabatan Penguam Negara?

Gani Patail sendiri ataupun Farah Azlina?

No comments: