Tuesday, July 20, 2010

Mahkamah Tolak Petisyen Zaid

Mahkamah Pilihanraya Kuala Lumpur menolak bantahan awal yang dikemukan oleh Datuk Zaid Ibrahim terhadap permohonan Ahli Parlimen Hulu Selangor,P Kamalanathan untuk membatalkan petisyen pilihanraya yang dikemukannya.

Keputusan ini dibuat oleh Hakim,Datuk Azahar Mohamed petang tadi.

Pada 24 Mei lalu, Zaid memfailkan petisyen agar keputusan pilihan raya kecil April lalu itu diisytihar tidak sah dan dibatalkan atas dakwaan berlakunya rasuah dalam bentuk sogokan kepada para pengundi.

Kamalanathan diwakili peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Cheng Mai manakala Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan dan Mohd Azhar Mohd Yusof mewakili pegawai pengurus pilihan raya dan SPR.

Peguam bagi Datuk Zaid Ibrahim ialah Ang Hean Leng, Leong Sher How dan Azahar Azizan Harun.

Sebelum itu, Datuk Zaid Ibrahim berkata kes ini didengar agar rakyat mengetahui hujah-hujah berhubung salah-laku rasuah dalam pilihanraya negara, dan bukannya menumpukan kepada soal teknikal.

“Ini adalah permohonan daripada pihak kerajaan untuk SPR supaya kes ini dibatalkan,to strike out,atas alasan-alasan teknikal,tetapi hakim akan membuat keputusan petang ini,jadi saya pun hairanlah,yang sepatutnya diberi peluang,untuk rakyat mendengan alasan-alasan,tetapi saya percaya hakim akan membuat keputusan yang betullah," katanya.

“Ini sebenarnya perkara yang amat mustahak sekali untuk perjalanan pilihanraya dan amalan demokrasi di negara kita kalau kes ini begitu penting kalau kita mahu rakyat ada keyakinan terhadap proses-proses pilihanraya maka mahkamah wajar memberi peluang untuk kita mengemukakan hujah dan alasan-alasan kita,tetapi kerajaan mengambil tindakan teknikal cuba nak cari alasan-alasan teknikal untuk tidak membenarkan mahkamah mendengar alasan kita," katanya lagi.

Mahkamah akan bersambung esok bermula jam 9.30 pagi.

No comments: