Thursday, March 25, 2010

Sidang Media Zul Kulim - ada video


Ahli Parlimen 'Bebas' Zulkifli Noordin mengadakan sidang akhbar semalam. Anda boleh melihat video di bawah ini.

Beliau mulai dengan mengatakan bahawa beliau mengadakan sidang akhbar atas permintaan daripada beberapa 'teman' daripada media. Dia tidak bermaksud untuk mengatakan apa-apa, kata Zul, tetapi jika ada pertanyaan maka dia akan berusaha untuk menjawab mereka.

Kemudian ia meneruskan dan bercakap non-stop tanpa menjawab sebarang pertanyaan pun. Dan, ia bercakap banyak tapi tidak mengatakan apa-apa. Dia tidak pernah mengenalpasti orang-orang yang telah memintanya untuk melibatkan apa yang ia sebut "Pasangan Pertama" kepada pembunuhan Altantuya.

Ramai yang mungkin sudah lupa kembali pada tahun 1999 ketika Zul pergi ke seluruh negera memberikan ceramah tentang bagaimana Anwar Ibrahim telah diracuni dengan arsenik.Ada yang dalam parti merasakan Zul telah berlebih-lebihan dengan lakonan Anwar telah diracuni itu.

Zul telah menceritakan dengan sangat terperinci bagaimana beliau sendiri telah bertemu Anwar dan bahawa ia tidak mempunyai keraguan dalam fikirannya bahawa Anwar telah diracuni. Anwar hampir dengan kematian, kata Zul, diikuti isak tangis para hadirin.

Di kemuncak perbicaraan pembunuhan Altantuya, Zul menarik diri sebagai salah seorang peguambela terdakwa dan menyebutkan bahawa tidak mungkin baginya untuk terus bertindak sebagai peguam mereka kerana tekanan dan campur tangan daripada pihak-pihak tertentu yang beliau hadapi. Dia tidak menjelaskan tekanan dan gangguan apa yang beliau hadapi dan beliau pun tidak mengenal pasti pihak yang bersangkutan.

Terbaik, Zul sedang meningkatkan innuendoes dan sindiran. Dia bahkan tidak berani berterus terang dan menjelaskan perkara. Penjelasan Zul tiada penjelasan.Sebaliknya, apa yang telah dilakukannya adalah untuk menimbulkan lebih banyak tandatanya daripada memberikan jawapan.

Namun demikian, Zul telah membuat dua tuduhan yang sangat serius. Salah satunya ialah bahawa beliau diminta oleh pihak-pihak tertentu, masih belum diketahui, untuk mencipta bukti terhadap Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isterinya Rosmah Mansor. Kedua, ia menjadi mangsa sasaran tekanan dan gangguan yang dihadapi dalam tugasnya sebagai peguam bagi seseorang yang dituduh melakukan pembunuhan dan terpaksa menarik diri daripada kes kerana hal ini.

Ini adalah dua jenayah yang sangat serius tapi Zul menolak untuk menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku dan orang-orang yang terlibat.Ini bererti Zul sendiri sekarang melakukan satu jenayah.

Sekarang ini, Polis tidak punya pilihan selain menyeretnya untuk soal siasat sehingga ia dapat mengenal pasti penjenayah-penjenayah tersebut dan mendedahkan tentang cara apa mereka memujuk atau mengancamnya supaya melakukan jenayah serius fabrikasi bukti.

Ada usaha oleh pihak-pihak tertentu untuk campur tangan dalam satu perbicaraan pembunuhan dan cuba untuk melibatkan pihak-pihak yang tidak bersalah dalam jenayah pembunuhan. Ini tidak boleh dibiarkan tanpa hukuman dan itu adalah tugas polis untuk menyiasatnya.

Zul mungkin tidak menyedari bahawa dia baru saja membuka Kotak Pandora (mendedahkan beberapa permasalahan).

Dengan mendedahkan bahawa ada pihak-pihak tertentu yang cuba menyuruhnya mencipta bukti, dan pihak-pihak tertentu yang mendesaknya dan ikut campur dalam pekerjaan sebagai peguambela bagi seseorang yang dituduh membunuh, dia telah mengakui bahawa beliau sedar dan mempunyai pengetahuan mengenai suatu jenayah yang telah dilakukan.

Polis akan harus membawanya untuk mengisi kekosongan atau penjenayah ini akan terlepas dari hukuman.

Semoga Zul bernasib baik. Dia mungkin hanya meletakkan kepalanya di tali gantung.

Kalau polis tidak melakukan apa-apa maka ini akan berarti Zul berbohong. Tetapi melakukan sesuatu polis harus mendapatkan Zul.

Adakah anda yakin Zul seorang peguam berkualiti?

Seperkara lagi yang perlu Zul jelaskan adalah - mengapa ia melindungi penjenayah-penjenayah ini selama bertahun-tahun? Dia tahu satu jenayah telah dilakukan.Dan ia adalah seorang peguam yang sepatutnya tahu hukum. Namun, ia tetap diam selama bertahun-tahun dan baru sekarang ini dia datang ke depan untuk membuat pengakuan. Bahkan kemudian ia tidak menceritakan seluruh cerita atau mendedahkan nama-nama para penjenayah tersebut.

Mari kita lihat apa yang polis lakukan selanjutnya.Polis tidak punya pilihan lain kecuali untuk mengambil tindakan.Tapi tindakan apakah yang akan mereka ambil?

Saya sangat teruja menunggu dan saya menahan napas.Saya hanya berharap saya tidak kecewa menunggu.

Video - Saya diminta melibatkan 'Pasangan Pertama' untuk pembunuhan Altantuya


Baca lagi......

No comments: