Sunday, April 29, 2012

Seandainya Yang Disembur Gas, Asid, Di Sepakterajang itu NGO Pro UMNO......

Oleh: Tok Janggut
Himpunan Bersih 3 sudah pun selesai dengan jayanya. Dianggarkan lebih 200,000 orang yang menyertainya. Namun, himpunan yang pada mulanya aman dan akan bersurai dengan aman juga di ganggu oleh polis suruhan UMNO dengan tembakan gas pemedih mata, simbahan air asis, tangkapan yang disertai dengan sepakterajang dengan cara ganas seolah-olah yang melakukanya bukan dari kalangan manusia yang berbangsa Melayu dan menganut agama Islam tetapi lebih dahsyat dari haiwan dan mempunyai persamaan dengan tindakan puak zionis laknatullah.


Apa perlunya polis bertindak seperti itu? Sudah hilangkah rasa kemanusiaan, belas kasihan, rasa kasih, rasa simpati dan rasa sayang terhadap rakyat yang datang dengan aman, tanpa senjata, tanpa provokasi tetapi dengan tujuan untuk meminta Pilihanraya Bersih, ingin menyelamatkan negara dari dikuasai oleh rakyat asing yang akan mengundi. Mereka datang membawa isteri dan anak-anak kerana mereka tiada niat jahat apatahlagi untuk mencetuskan huruhara.

Mereka datang dengan rasa gembira dapat berkumpul dengan rakyat se negara tetapi dari negeri lain, daerah berasingan dan dapat berkenalan dan sama-sama meluahkan perasaan dan berbincang dalam keadaan mesra. Tetapi mereka telah dilayan dengan ganas dan zalim dari sebuah isntitusi penguatkuasa yang diharapkan dapat menjaga keselamatan rakyat tetapi sebaliknya pula yang berlaku. Mereka tunjuk kuasa dan dengan dengan penuh kesombongan menyerang rakyat tanpa ada rasa bersalah dan ebrdosa semata-mata kerana diarahkan oleh penguasa yang zalim dan ganas.

Sepatutnya polis tidak diperlukan datang ke perhimpunan itu. Unit kawalan yang ditubuhkan oleh Bersih 3 sudah lebih dari cukup untuk mengawal keadaan lalulintas dan keselamatan perserta bersih 3 itu. Oleh kerana tunduk dengan arahan penguasa zalim, maka berkumpulah semua unit polis di situ dengan tujuan untuk melakukan keganasan, mencetuskan huruhara sehinggakan berlaku penculikan seorang kanak-kanak di jalan Kiara kerana polis sibuk dengan himpunan bersih 3 demi untuk menyelamatkan air muka dan kuasa penguasa yang zalim. Polis sepatutnya tidak perlu datang dan turut campur dalam himpunan ini. Ini bukan himpunan anjuran UMNO yang penuh dengan keganasan, samseng dan gangster.

Bagaimana agaknya jika tindakan ganas polis ini dilakukan terhadap NGO yang Pro UMNO seperti Perkasa, Tibai, Pekida dan yang lain-lain itu? Yang pastinya, selain ramai polis yang mati dan paling ramai yang duduk di wad ICU. Tetapi ini tidak berlaku di himpunan anjuran pihak pembangkang atau NGO yang anti UMNO/kerajaan.

Walaupun dibelasah, diterajang, dipijak, dipukul, ditembak gas dan air asid, mereka hanya lari menyelamatkan diri. Cuba bayangkan juga dengan jumlah puluhan atau ratusan ribu peserta Bersih 1,2 dan 3 ini membalas atau menyerang semula polis yang tidak sampai pun 5,000 atau 10,000 orang pun jumlahnya itu, apa yang akan terjadi agaknya di pihak polis? Tetapi ini tidak berlaku kerana mereka juga kesihan melihat polis-polis yang di lembukan oleh UMNO itu.

Tetapi polis tidak berfikiran sebegitu. Kalau peserta bersih bertindak balas seperti apa yang dilakukan terhadap mereka, mampukah polis mempertahankan diri mereka sendiri? Takat mana peluru yang mereka ada? Bagaimana anak-anak isteri yang menunggu di rumah? Sedangkan ketua-ketua mereka, penguasa, pemimpin negara yang mengarahkan mereka bertindak ganas itu duduk enak di sofa di rumah makan dan minum gembira bersama keluarga mereka manakala anak-anak mereka ke hulu ke hilir dengan kereta mewah dan memiliki wang yang banyak dan berulang alik melancung ke luar negara. Apa yang polis dapat? Caci maki, hinaan, celaan kutukan dan yang paling besar sekali dosa kezaliman yang mereka lakukan itu akan dijawab depan Allah kelak. Anak-anak mereka di sekolah, di universiti menjadi sindiran kawan-kawan sehingga menjadi tertekan perasaanya. Isteri malu berdepan dengan emak, ayah dan keluarga di kampung kerana perbuatan suaminya yang diluar batasan seorang manusia yang berikan akal dan iman oleh Allah.

Punca utamanya berlakunya himpunan samada bersih 1, 2 atau 3 adalah UMNO dan SPR. Mereka ini bertanggunjawab ke atas apa yang berlaku ini. Kezaliman dan penipuan mereka adalah punca mengapa rakyat bangkit demi untuk menyelamatkan negara tercinta ini dari tergadai ke tangan rakyat asing oleh UMNO kelak.

Apa pun yang pastinya, apabila kerajaan/pemimpin/penguasa sesebuah negara itu zalim, maka semua agensi dibawahnya akan turut menjadi zalim. Apabila kerajaan/pemimpin/penguasanya mengamalkan rasuah, menipu, menindas dan merompak harta negara maka semua agensi di bawahnya akan mekalukan perkara yang sama juga. Ia bermula dari atas, maka yang di bawah akan mengikutnya sama. Itulah sebabnya Islam mensyaratkan untuk memilih dan melantik pemimpin mesti dari kalangan yang beriman dan bertaqwa, maka semua pihak dibawahnya termasuk rakyat akan menjadi golongan taqwa juga.

Taqwa tidak akan wujud dikalangan penguatkuasa undang-undang dalam negara dan di kalangan rakyat sekiranya UMNO masih berkuasa dan menjadi penguasanya. Yang pastinya sifat kebinatangan dan keiblisan yang akan berterusan bermaharajalela dalam negara. Sudah berpuluh tahun rupanya kita diperintah oleh sebuah kerajaan yang menang pilihanraya dengan cara menipu dan tidak peliklah jika kerja mereka pun hanya sentiasa untuk menipu rakyat. Kerajaan penipu, SPR pun penipu dan mahkamah pun penipu. Akhirnya rakyat percaya dengan perkara yang "tipu" dan menolak perkara yang "benar". Itu sebabnya setiap hari rakyat ditipu oleh TV dan akhbar yang pro UMNO, tetapi tetap mengatakan itulah yang benar. Bos penipu ialah syaitan dan iblis. Maka ramailah kini menjadi pengikut kedua makhluk yang dilaknat itu. Fikirkanlah.

No comments: