Tuesday, November 23, 2010

SPRM tahan reman pegawai kanan Yayasan S'gor

Seorang pegawai kanan Yayasan Selangor ditahan reman selama tujuh hari mulai hari ini, bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu perbelanjaan Majlis Sambutan Ulang Tahun ke-40 yayasan itu yang dikatakan melebihi RM300,000.

Menurut Bernama, perintah tahanan reman sehingga 29 Nov itu dikeluarkan oleh penolong kanan pendaftar Mahkamah Tinggi Khairul Nizam Abu Bakar.

sultan of selangor sharafuddin idris shahPegawai berusia 40-an itu ditahan pagi semalam oleh SPRM berikutan pembabitannya sebagai pengerusi pengelola untuk majlis tersebut.

Sambutan ulang tahun yayasan berkenaan mendapat perhatian apabila Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah membatalkan hasrat baginda berangkat ke majlis itu kerana dukacita dengan kosnya yang dikatakan amat tinggi.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar sebelum ini mendakwa kos majlis berkenaan menjangkau lebih RM800,000 dan sebahagian daripada jumlah itu sudah dibayar kepada syarikat yang diberi kontrak menganjurkannya.
Cabaran belum disahut
Bagaimanapun Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mencabar Noh membuktikan kos yang didakwanya itu. Namun sehingga hari ini, timbalan pengerusi perhubungan Umno Selangor itu gagal menyahut cabaran itu ataupun membuktikan dakwaan yang dibuatnya.

azlanKhalid juga sebelum itu mengarahkan agar majlis itu dibatalkan dan mengalu-alukan siasatan oleh SPRM.

Yayasan Selangor semasa pemerintahan kerajaan BN tidak pernah diaudit selama lima tahun bermula dari tahun 2005.
Sementara itu, menurut sumber, enam lagi pegawai kanan lain yayasan itu yang dipanggil bagi memberi keterangan kepada SPRM minggu lalu berhubung isu yang sama telah dipindah ke luar daerah.

Tiga daripada mereka adalah pegawai kanan daripada bahagian aset, harta dan komunikasi koporat di ibu pejabat yayasan berkenaan, kata sumber itu kepada Malaysiakini.

Menurut beliau, dua daripada mereka dipindahkan ke dua asrama yang dimiliki yayasan itu, yang masing-masing terletak di Kelang dan Sabak Bernam.

Manakala seorang lagi dipindahkan ke Institut Kemahiran Yayasan Selangor di Bagan Terap dekat Kuala Selangor.
Setengah jam untuk berpindah

Sumber itu juga berkata ketiga-tiga pegawai terbabit juga diberi tempoh selama setengah jam untuk mengemas barang-barang mereka di pejabat sebelum diarahkan berpindah.

Baki tiga pegawai lagi - seorang telah diarah berpindah ke Kem Bina Semangat di Ampang Pecah dan dua lagi ke Asrama Yayasan Selangor di Kuala Lumpur, tambah sumber.

"Semua mereka telah diberi surat yang ditandatangani oleh pengurus besar yang bertarikh 18 November lalu," katanya sambil menambah mereka berbuat demikian selepas memberi keterangan kepada SPRM pada 16 November lalu.

Mengulas lanjut, sumber itu berkata pertukaran keenam-enam pegawai kanan berkenaan tanpa melibatkan penurunan pangkat dan menyifatkannya sebagai "perpindahan biasa".

Katanya lagi, kekosongan tempat enam pegawai kanan itu telah disi dengan enam pegawai lain pada tarikh perpindahan mereka.

Selain itu, ada dua pegawai lain yang turut terlibat dengan rombakan, tetapi beliau "tidak pasti" mengapa mereka turut disenaraikan.

No comments: