Thursday, February 10, 2011

Wira revolusi Mesir yang dibebaskan - semangatnya tetap kental!

Satu wawancara penuh emosional dengan pemimpin revolusi Mesir telah meningkatkan suhu di ibukota negara itu sekali lagi.

Wael Ghonim tetap mempertahankan para demonstran dalam satu wawancara televisyen dengan rasa penuh emosional.Wael Ghonim akhirnya dibebaskan kelmarin setelah hampir dua minggu dalam penahanan.
Halaman Facebooknya 'Kita semua Said Khaled' memimpin kempen cyber terhadap Presiden Hosni Mubarak . Ia juga seorang eksekutif senior Google.
Ghonim mulai menangis ketika ia berkata kepada penonton di Dream TV tentang 12 harinya di penjara dan ia membela gerakan protes terhadap kritikan.
"Saya ingin memberitahu keluarga yang kehilangan anak mereka ; ini bukan kesalahan kita. Ini adalah kesalahan dari mereka yang mahu terus bergayut pada kuasa," katanya.
Dan ia mengutuk televisyen negara kerana liputan penipuan atas revolusi.
"Saluran TV Negara Mesir tidak menggambarkan kebenaran, itulah sebabnya orang menonton saluran swasta sekarang."
Dan krusial bagi masyarakat Mesir menonton tuntutan rasmi yang disengketakan, revolusi itu adalah pekerjaan agen-agen asing.
"Para interogator ingin tahu apakah orang luar turut terlibat . Saya tegaskan bahawa mereka ini adalah gerakan murni Mesir," tambah Ghonim.
Wawancara tersebut telah meningkatkan semangat dan emosi di jalan-jalan Kaherah sekali lagi. Selasa sudah ditagih sebagai hari aksi.
Munculnya salah satu pemimpin kunci gerakan dan wawancara emosionalnya mungkin menggembleng revolusi yang mula kehilangan momentum. Hal ini juga memberi kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza dan pelbagai demonstran wajah dan nama banyak orang akan ingin berarak lagi.

No comments: