Thursday, February 10, 2011

Omar Suleiman – Dalang Kegemaran Israel untuk menggantikan Mubarak : Wikileaks

Naib Presiden baru Mesir, Omar Suleiman (gambar kiri)merupakan ‘dalang’ antik kegemaran Israel yang sering berhubungan sehari-hari dengan kerajaan Tel Aviv melalui 'hotline' rahsia ke Kaherah, kabel diplomatik AS dikeluarkan oleh Wikileaks telah didedahkan.

Suleiman, yang secara luas dijangka untuk mengambil alih dari Hosni Mubarak sebagai Presiden, diberi nama sebagai calon pilihan Israel , selepas perbincangan dengan para pegawai Amerika pada tahun 2008, lapor Daily Telegraph Selasa lalu.

Pendedahan bermula setelah Suleiman memulakan perbincangan bagi masa depan kerajaan Mesir dengan kumpulan-kumpulan pembangkang .

Mesir sedang dalam cengkaman pergolakan politik sejak protes terhadap Mubarak mulai 25 Januari. PBB menganggarkan bahawa lebih dari 300 orang terkorban dalam pertembongan dengan polisi.

Sebagai seorang tokoh terpenting yang bekerja untuk keamanan Timur Tengah, Suleiman pernah mencadangkan agar pasukan Israel ‘disambut’ untuk menyerbu Mesir bagi tujuan menghentikan penyeludupan senjata kepada Hamas di Gaza .

Pada hari Sabtu, Suleiman menerima sokongan dari Menteri Luar Negeri AS Hillary Clinton untuk memimpin 'peralihan' kepada demokrasi selepas dua minggu demonstrasi yang menuntut Presiden Mubarak untuk mengundurkan diri.

Kebocoran kabel dari kedutaan Amerika di Kaherah dan Tel Aviv mendedahkan kerjasama yang erat-operasi antara Suleiman dan Amerika Syarikat dan kerajaan Israel sebagai kemungkinan besar pengganti Mubarak 83 tahun.

Pada tahun 2008, Suleiman, yang mengetuai agensi perisikan asing, telah menjadi titik kenalan utama Israel dalam kerajaan Mesir.

David Hacham, penasihat kanan dari kementerian pertahanan Israel, berkata kepada kedutaan besar Amerika di Tel Aviv bahawa sebuah delegasi yang dipimpin oleh Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak telah dikagumi oleh Suleiman, yang namanya ditulis 'Soliman' di beberapa kabel.

Tetapi Hacham berasa 'kaget' dengan 'penampilan usia dan pidato hambar Presiden Mubarak.

Kabel tersebut, dari bulan Ogos 2008, berkata: "Hacham penuh pujian untuk Soliman, bagaimanapun, dan mencatatkan bahawa 'hot line' ditetapkan antara MOD dan Perisikan Umum Mesir sekarang digunakan sehari-hari.

'Hacham mencatat bahawa Israel percaya Soliman berkemungkinan berkhidmat sebagai interim Presiden jika Mubarak mati atau tidak mampu. "

Diplomat Tel Aviv menambah: "Kami tunduk patuh kepada kedutaan Kaherah untuk analisis senario pengganti presiden Mesir, tetapi tidak ada soalan bahawa Israel yang paling selesa dengan prospek Omar Soliman."

Di tempat lain dokumen tersebut mendedahkan bahawa Suleiman dikritik habis oleh Israel kerana ketidakmampuan Mesir untuk menghentikan penyeludup senjata mengangkut senjata untuk militan Palestin di Gaza.

Pada satu titik ia menyarankan bahawa Israel menghantar pasukan ke wilayah sempadan Mesir Philadelphi untuk 'menghentikan penyeludupan' tersebut.

'Pada saat mereka tersangat kecewa , (Menteri Pertahanan Mesir) Tantawi dan Soliman masing-masing mendakwa bahawa IDF (Tentera Pertahanan Israel) akan' disambut 'untuk menyerang Philadelphi, jika IDF fikir akan dapat menghentikan penyeludupan,' dedah kabel tersebut.

Dokumen tersebut mendedahkan bahawa Sulaiman inginkan Hamas 'terpencil', dan Gaza harus 'berlapar tetapi tidak kebuluran’.

No comments: