Thursday, February 10, 2011

Diktator Hosni akan ke German?

Ada sebuah kisah menarik yang muncul di Jerman mengenai rancangan yang boleh menjadi langkah terakhir dalam percaturan akhir bagi Presiden Hosni Mubarak.

Akhbar yang dihormati akhbar Der Spiegel melaporkan bahawa AS mengusahakan satu strategi yang dapat melihat Presiden yang sakit meninggalkan Mesir untuk mencari rawatan di sebuah rumah sakit di Baden-Baden.

Menurut artikel tersebut, ia akan tinggal untuk "pemeriksaan kesihatan berpanjangan" di klinik kesihatan mewah, Max Grundig di bandar Barat Selatan Buhl.

Mantan Presiden Ukraine Viktor Yushenko dirawat di sana setelah ia diracun dengan dioxin.

Mubarak saat ini bersembunyi di villa bercuti mewah di resort Sharm el-Sheikh.

Perpindahan ke Jerman kemungkinan akan menenangkan para demonstran - mereka menuntut Mubarak meninggalkan negara sebelum proses reformasi bermula.

Desas desus tersebut agak pelik namun seorang ahli politik senior Jerman yang dinamakan memberikan beberapa laporan tersebut kredibiliti.

Seorang ahli senior Merkel CDU pihak Angela Canselor - Andreas Schockenhoff – disebut sebagai berkata, "kita perlu peralihan damai di Mesir itu. Jika Jerman boleh membuat konstruktif sumbangan dalam antarabangsa rangka kerja, kita harus menerima Hosni Mubarak jika dia mahu."

Jika ini adalah benar dan perbincangan itu berterusan, sejumlah pertanyaan akan timbul.Di satu sudut ia dapat dilihat sebagai suatu kompromi yang bagus.

Mesir dapat menyingkirkan pemimpin despotik tersebut dan Mubarak boleh meninggalkan dengan kepala terangkat tinggi.

Namun apakah kuasa besar Eropah menjadi syurga bagi seorang diktator yang memimpin rangkaian ganas polis rahsia? Ini adalah soalan rumit.

Barat nampaknya tidak punya masalah dengan Mubarak sementara ia menawarkan kestabilan keselamatan di kawasan itu.

No comments: