Seorang penganalisa politik terkemuka rantau Asia Tenggara hari ini
membuat penganggaran bahawa Perdana Menteri sementara, Datuk Seri Najib
Razak telah membelanjakan RM58 bilion atau RM4,363 setiap pengundi untuk
PRU 13.
Bridget Welsh |
Dr Bridget Welsh, seorang Profesor Madya Sains Politik
menulis dalam artikelnya di Malaysia berkata, perangkaan tersebut
datang daripada analisa beliau dalam 4,000 sumber berita sejak 2009 dan
kajian terhadap tiga bajet dan bajet tambahan dari 2010 sehingga 2013.
“Saya secara konservatif menganggar bahawa pentadbiran beliau (Najib)
telah membelanjakan RM57.7 bilion bermula dari hari beliau menjadi
Perdana Menteri sehingga sebelum Parlimen dibubarkan dalam insentif
pilihan raya,” tulis Bridget.
Bridget berkata, Najib telah membelanjakan RM46.7 bilion dalam
pembangunan sasaran berjanji dan RM11.0 bilion dalam program 1Malaysia.
“Dua komponen terbesar ini adalah bersifat pengagihan sasaran politik
dan perbelanjaan 1Malaysia. Langkah-langkah ini berunsur politik, kerana
bukan sahaja mereka dicanang dalam bentuk politik, ia juga disebarkan
sebagai sebab-sebab untuk mengundi BN di peti undi nanti,” kata beliau.
Bridget berkata, perbelanjaan terbesar bukannya datang daripada RM5.6
bilion yang digunakan untuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tapi di atas
langkah-langkah populis yang lain seperti kenaikan gaji dan pembinaan
sekolah menggunakan duit daripada pejabat Perdana Menteri.
“Dalam erti kata lain, anggaran itu mencadangkan bahawa pentadbiran
Najib telah membelanjakan kira-kira RM4,363 setiap pengundi setakat ini.
“Setakat ini, ini adalah pilihan raya termahal di Malaysia. Memandangkan
bahawa wang juga diperuntukkan kepada calon-calon untuk kempen, lebih
banyak wang akan digunakan,” beliau memberikan amaran.
Najib, kata beliau, sekarang boleh dikatakan terlibat dalam pilihan raya termahal di Asia Tenggara.
Sebelum ini, ada satu laporan Maybank bertarikh 19 Mac menyatakan bahawa
Jabatan Perdana Menteri telah membelanjakan sebanyak RM36.1 juta untuk
menaikkan imej pentadbirannya di mata rakyat menerusi pengiklanan.
No comments:
Post a Comment