RESOLUSI KONGRES PENGUBATAN ISLAM NUSANTARA 2012.
Kongres Pengubatan Islam Nusantara 2012 yang bertemakan Ke Arah
Memartabatkan dan Melestarikan Pengubatan Islam Sepanjang Hayat di Dewan
Kuliah Utama Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya pada 1 dan 2
Disember 2012 anjuran bersama Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam
Malaysia Darussyifa’, Gabungan Persatuan Pengamal Pengubatan Islam
Malaysia (GAPPIMA) dan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
berdasarkan kertas kerja-kertas kerja yang dibentangkan telah bersetuju
untuk mengeluarkan resolusi-resolusi berikut:-
1. Ruqyah Syar’iyyah
daripada Al-Quran dan As-Sunnah memiliki kehebatan tersendiri yang tiada
tandingan dari segi keberkesanannya dengan syarat perawat memiliki
keimanan dan keyakinan yang tinggi kepada Allah serta memiliki keilmuan
dengan ilmu rawatan Islam dengan sumber ambilan yang sah dan tahu
membezakan antara yang hak dan yang batil.
2. Setiap pengamal
pengubatan Islam hendaklah memiliki akidah yang betul, keikhlasan yang
jitu, berakhlak mulia, memahami keadaan pesakit, beretika apabila
merawat pesakit berlainan gender, pengurusan masa yang berkualiti,
pemeriksaan dengan cara berhemah dan memiliki sifat mahmudah seperti
kesabaran, keyakinan doa dimakbulkan, tawadu’ dan kasihan belas kepada
pesakit.
3. Setiap pengamal pengubatan Islam hendaklah
beriktikad bahawa kesembuhan datang daripada Allah dan bukannya daripada
kemampuan pengamal. Tugas pengamal hanyalah berdoa dan memotivasi
pesakit sebagai satu kaedah usaha dan ikhtiar.
4. Pengamal
pengubatan Islam hendaklah memastikan bahawa amalan pengubatan Islam
yang dipraktikkannya bebas daripada unsur-unsur batil yang biasa
diamalkan dalam perbomohan yang terpesong daripada Syariat Islam seperti
penggunaan ‘khidmat syaitan’, tangkal azimat, jampi serapah yang tidak
Syar’ie, dakwaan mengetahui perkara ghaib, menilik, meramal penyakit,
penggunaan bahan yang jelas haram seperti darah, hempedu, daging
binatang yang diharamkan dan rajah-rajah pelindung sihir.
5.
Penggunaan ubat-ubatan hospital dan pembedahan adalah termasuk dalam
pengubatan Islam berdasarkan isyarat hadith Nabi SAW yang menggesa
berubat dengan menggunakan madu dan berbekam.
6. Pihak berkuasa
perlu segera menyekat amalan-amalan dalam pengubatan Islam yang
didapati bercanggah dengan Syariat dengan mengadakan peruntukan
undang-undang yang jelas dan hukuman yang setimpal bagi kesalahan
tersebut.
7. Pihak media perlu memaparkan pengetahuan tentang
pengubatan Islam yang sebenar bagi memperbetulkan tanggapan salah selama
ini terhadap rawatan Islam sehingga menganggap sesiapa sahaja yang
menggunakan ayat-ayat Al-Quran adalah perawat Islam tanpa menyedari ilmu
sihir juga ada yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran dengan kaedah yang
salah.
8. Pengamal pengubatan Islam hendaklah menunjukkan
contoh terbaik dalam amalan mereka dengan mementingkan keikhlasan dalam
membantu pesakit, mengutamakan keredhaan Allah dan mencari pahala
daripada Allah tanpa meletakkan imbuhan duniawi sebagai matlamat utama
dalam pengubatan.
9. Pembedahan batin yang dilakukan tanpa
menggunakan peralatan bedah yang sewajarnya dan tidak dilakukan dalam
bilik bedah walaupun kelihatan darah mengalir keluar daripada tubuh
pesakit yang dibedah dan kadang-kadang ada objek-objek yang tertentu
dikeluarkan daripada tubuh pesakit kesemuanya itu adalah merupakan satu
kaedah sihir khayalan yang menggunakan khidmat jin dan syaitan. Pada
hakikatnya pembedahan batin yang kelihatan berlaku secara misteri itu
tidak berlaku sama sekali. Hanya pandangan orang yang menyaksikannya
sahaja yang terkhayal seolah-olah pembedahan itu wujud dan berlaku.
10. Perawat yang mendakwa mengetahui perkara ghaib seperti mengetahui
dalam badan pesakit ada sejumlah jin dan kemudian menilik ayat-ayat
Al-Quran yang kononnya adalah ubat yang sesuai untuk pesakit berdasarkan
pencarian secara tilikan maka termasuk dalam kaedah menggunakan khadam
ghaib iaitu jin dan syaitan.
11. Kaedah mengalinkan bahan
tertentu di atas tubuh pesakit seperti mengalinkan telur di tempat yang
sakit kemudian apabila telur itu dipecahkan didapati berbagai objek di
dalam telur itu seperti jarum dan rambut atau isi telur itu berubah
warna kepada kehitaman atau kemerahan maka ia termasuk kaedah sihir dan
pengamalnya dipanggil sebagai Kahin (merawat dengan menggunakan khidmat
jin dan syaitan).
12. Perkara luarbiasa yang menakjubkan dalam
rawatan yang berlaku secara berulang-ulang dan boleh diprogramkan
daripada awal oleh perawat malah dia pula berbangga kerana perkara
luarbiasa itu dianggap sebagai keistimewaan kepadanya maka ia bukannya
Karamah atau Maunah tetapi adalah Istidraj atau Sihir. Karamah seseorang
perawat dalam bidang pengubatan adalah kurniaan daripada Allah dan
ianya berlaku secara mendadak serta tidak boleh diprogramkan (tidak tahu
bila akan berlaku dan bagaimana akan berlaku).
13. Kaedah merawat
pesakit mangsa sihir dengan menggunakan amalan sihir atau dipanggil
dengan istilah An-Nushrah adalah haram hukumnya disisi Jumhur Ulama’.
Justeru rawatan terhadap pesakit dengan menggunakan kaedah yang salah
hendaklah dihentikan serta-merta. Pengamal pengubatan Islam hendaklah
berlapang dada dan menerima pandangan yang betul demi memurnikan
pengubatan Islam.
14. Ilmu kebal, ilmu boleh makan kaca, ilmu
boleh menghilang ghaib, ilmu boleh terbang, ilmu boleh melihat walaupun
mata tertutup, ilmu boleh menilik masa depan seseorang, ilmu boleh
menuntut hutang dengan cara yang halus dan ilmu boleh berubah menjadi
makhluk yang lain adalah bertentangan dengan ajaran agama Islam.
15. Pengamal pengubatan Islam hendaklah memperkasakan ilmu ini dengan
merujuk kepada kitab-kitab pengubatan Islam yang muktabar yang dikarang
oleh ulama-ulama yang muktabar, menterjemah kitab-kitab tersebut kepada
bahasa Melayu, melakukan penyelidikan dan pengembangan (R&D)
terutamanya bersama dengan Kementerian Kesihatan Malaysia, menulis buku
ilmiah tentang pengubatan Islam dan berdakwah kepada masyarakat melalui
pengubatan Islam.
16. Penagih dadah boleh dirawat melalui
pengubatan Islam dengan menggunakan kaedah Takholli (menghilangkan
keserabutan di fikiran penagih), kaedah Tahalli (pengisian dengan
aktiviti menyihatkan seperti riadah, makanan dan minuman yang halal,
solat fardhu dan sunat, pengajian ilmu fardhu ain, membaca Al-Quran,
berzikir, beristighfar dan bersolawat serta qiyamullail) dan kaedah
Tajalli (mengekalkan ketenangan fikiran dan rasa kebesaran Allah dalam
jiwa bekas penagih).
17. Islam tidak memisahkan herba
daripada ilmu pengubatan Islam sekiranya herba tersebut terbukti
memiliki khasiat yang boleh memberi manfaat kepada manusia samada
melalui pembuktian saintifik atau pengalaman turun-temurun sebelum ini
dengan syarat ianya halal dan selamat digunakan serta beriktikad bahawa
Allah yang menyembuhkannya.
18. Mengharmonikan pengubatan
tradisional Melayu dan pengubatan Islam supaya ia menjadi warisan budaya
bangsa yang tidak bercanggah dengan ajaran Islam.
19. Kerajaan
Malaysia melalui Kementerian Kesihatan hendaklah membuka ruang
seluas-luasnya kepada Pengubatan Islam untuk mengadakan program Rawatan
Islam di universiti dan kolej dan menyediakan pengubatan Islam di semua
hospital kerajaan dan swasta kepada pesakit beragama Islam.
20. Perlunya ada sebuah badan yang mengawal disiplin dan etika perawat untuk meningkatkan mutu pengubatan Islam.
21. Seluruh persatuan pengubatan Islam di Malaysia hendaklah bernaung
di bawah GAPPIMA untuk memartabatkan dan melestarikan pengubatan Islam
sepanjang hayat.
22. Penghargaan kepada Kerajaan Malaysia
khususnya Kementerian Kesihatan yang telah mengiktiraf pengubatan Islam
dengan wujudnya Akta Perubatan Tradisional dan Komplimentari yang telah
memasukkan rawatan Islam sebahagian daripadanya pada tahun 2012.
Disediakan Oleh:
Mohd Fauzi Mustaffa
Presiden GAPPIMA.
2 Disember 2012
No comments:
Post a Comment