Sunday, April 19, 2009

DR MAHATHIR GESA AGAR UMNO BERTANDING DI PENANTI DAN BINA JAMBATAN BENGKOK


Umno@BN kemungkinan besar akan membatalkan hasrat memberi kemenangan percuma kepada PKR dalam pilihanraya kecil Penanti. Mantan PM, Tun Dr Mahathir yang kini menjadi 'mentor' dan 'penasihat' kepada Dato Seri Najib mengesa agar Umno@BN tidak mengangkat bendera putih di Penanti.

Umno@BN akhir-akhir ini dilihat begitu fobia dengan pilihanraya kecil setelah ditolak oleh majoriti rakyat dalam 4 siri pilihanraya kecil. Jadi pelbagai alasan diberi untuk 'menghalalkan' agar Umno tidak bertanding di Penanti.

Saya melihat penyertaan Umno dalam pilihanraya kecil itu semakin pasti apabila wujud gesaan dari Dr Mahathir. Ini telah terbukti apabila semua 'nasihat' Mahathir sebelum ini pasca era Pak Lah sebagai PM akan dituruti khususnya oleh DS Najib. Walaupun tidak dinyatakan secara terbuka seperti pelantikan Muhriz dan tidak melantik Khairy di dalam kabinet serta beberapa isu lain.

Superdet Returns

Dalam satu isu yang lain, pembinaan Jambatan Bengkok menyeberangi Tambak Johor yang dibatalkan di bawah era Pak Lah bakal menjadi kenyataan di bawah pimpinan DS Najib. Ini telah saya jangkakan sejak awal lagi apabila DS Najib menjadi PM maka wujud gesaan daripada pelbagai pihak agar pembinaan Jambatan Bengkok itu diteruskan. Saya siarkan komen seorang pembaca dalam posting saya sebelum ini bawah tajuk 'Sudah-sudahlah dengan Jambatan Bengkok tu...' untuk penilaian pembaca.


Orang bodoh saja buat jambatan bengkok.

Jarak terdekat antara poin A dan poin B adalah garisan lurus. Kalau bengkok jaraknya adalah lebih panjang. Tentunya kos buat jambatan lebih panjang lebih tinggi.Siapa yang untung??

Perlu sangatkah jambatan ini? Kalau tak ada jambatan ini rugikah kita? Kalau ianya untuk keperluan pengangkutan untuk mengekspot barangan hasil industri kita melalui pelabuhan singapura seperti dulu kala, bukankah kita dah ada pelabuhan yang hebat di tanjung pelepas dan johor port.

Tak terfikirkah oleh mereka yang inginkan jambatan ini risiko-risiko pembinaan jambatan ini? Nak cakap buat kajian dulu kan lebih baik dari mengikut emosi dan sokongan buta tuli.

Pakar kejuruteraan menyebut walaupun dibina jambatan merentasi selat tebrau kapal-kapal dgang tidak boleh juga menggunakannya kerana selat ini cetek. Kalau kita nak dalamkannya untuk laluan kapalpun, kerja-kerja mengorek perlu dilakukan setiap hari kerana akan berlaku mendapan berterusan akibat hakisan tebing dan pantai Johor dan Singapura. Berapa pula kos untuk kerja-kerja mendalamkan selat dan kerja-kerja maintenance ini?

Berapakah ketinggian jambatan ini, bahasa kejuruteraannya 'air draft' untuk laluan kapal? 24 meter kalau tak silap saya. Selat ini kecil sahaja. Kalau nak buat jambatan yang midsapnnya setinggi 24 meter dari aras laut, bayangkan kecerunan jambatan tersebut. Sebab itulah dicadangkan bengkok. tak logik lansung.

Apakah kerajaan kena belanja berbilion duit rakyat lagi untuk memuaskan hati seorang tua dan impiannya?

No comments: