Thursday, March 22, 2012

Tiada bukti produk Felda sampai ke Palestin



KUALA LUMPUR, 22 Mac: Penafian Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan yang mengatakan Felda tidak mengeksport produk ke Israel, tidak boleh diterima begitu sahaja.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, berkata ini kerana tidak ada dokumen sah yang membuktikan barangan yang dieksport ke Palestin melalui Pelabuhan Ashdod itu benar-benar sampai ke negara tersebut.

Biarpun dengan mengatakan prosedur penghantaran produk Felda itu terpaksa melalui Ashdod, Mahfuz berkata ia tidak boleh membuktikan barangan tersebut sampai ke Palestin.

"Apakah jaminan yang menunjukkan semua barangan yang melalui Pelabuhan Ashdod itu akan sampai ke Palestin?

"Kita pun tahu, dalam perniagaan ini apa yang difikirkan adalah keuntungan.  Tidak mustahil jika Israel membayarnya, ia akan sampai di situ sahaja," dakwa beliau.


Naib Presiden PAS itu turut mempersoalkan jumlah invois yang 'dipadamkan' pada salinan dokumen yang kononnya membuktikan Felda tidak mengeksport barangan ke Israel.

Katanya, jumlah yang dipadamkan di invois itu seolah-olah menunjukkan ada sesuatu yang cuba diselindungkan menteri berkenaan.

Terdahulu, pada sidang media yang diadakan menteri itu, Ahmad menafikan dakwaan Pakatan Rakyat yang mengatakan Felda menjual barangan ke Israel.

Katanya, aktiviti utama Felda Global Ventures Holdings (FGVH) adalah pengeluaran dan pemasaran minyak sawit dan produk berasaskan sawit.

Barangan tersebut dijual kepada pihak ketiga di pasaran tempatan dan juga dieksport melalui cabang pemasaran Kumpulan FGVH iaitu Felda Marketing Sdn Bhd dan syarikat usahasama, Felda-Iffco Sdn Bhd (FISB).

Menurutnya FISB mula membuat penghantaran ke Palestin pada Mac 2010 dan penghantaran terakhir yang dibuat pada 9 Dis 2011, di samping FISB tidak mempunyai pilihan lain kecuali menghantar ke negara Palestin melalui pelabuhan-pelabuhan Israel dan salah satunya pelabuhan Ashdod.

Penafian itu dibuat Ahmad ekoran kenyataan Ahli Parlimen DAP dari Bakri, Er Teck Hwa yang mengatakan Felda mempunyai hubungan dagang dengan Israel dengan membekalkan minyak sawit ke negara zionis tersebut.

No comments: