Saturday, August 4, 2012

Pusat 'whistle blowers' politik alaf baru

Penubuhan Pusat Lindungan National Oversight & Whistle Blowers Center (Now) untuk rakyat yang bersuara demi keadilan satu usaha yang baik.  Pejabat yang akan dilengkapi  koordinator dan pendaftaran.


Ini  satu  cadangan yang akan  membentuk satu pemikiran politik alaf baru  yang berani demi kepentingan rakyat di negara ini.


Sesuai dengan cara politik di milinium baru yang perlu dengan maklumat dan berfakta.

Selama ini mungkin rakyat yang mempunyai maklumat takut mendedahkan untuk kepentingan awam kerana mungkin tidak ada pembelaan daripada mana-mana pihak.




Penubuhan pusat ini memberi tamparan kepada pihak kerajaan BN yang telah terhakis keyakinan. Kadang-kadang suatu isu  boleh diselesaikan dengan tindakan politik.

Isu NFC akan mati begitu sahaja kalau dilaporkan kepada pihak yang bertanggungjawab.

TIndakan berani dengan fakta menyebabkan isu ini telah menggegarkan politik negara, Datuk Seri Shahrizat Jalil terpaksa melepaskan kerusi menteri.


Rakyat bertambah keliru apabila Rafizi didakwa mengikut Seksyen 97(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (Bafia), yang boleh dihukum di bawah Seksyen 103 (1) (a) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda maksimum RM3 juta atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.


Persoalannya jika Rafizi mendakwa tanpa bukti ia akan didakwa sebagai membawa fitnah kepada NFC. Apabila membawa bukti dengan fakta beliau didakwa di bawah Akta Bafia.


Sepatutnya akta ini jangan sewenang-wenang digunakan terutama melibatkan dana awam. Rakyat perlu mengetahui isu ini kerana melibatkan wang mereka sebagai rakyat negara ini.

Tindakan yang diambil kepada Rafizi akan menyemarakkan lagi kemarahan rakyat terutama generasi muda. Cara politik kuno yang dimainkan oleh pemimpin BN untuk memaksa rakyat mengikut telunjuk mereka sudah ketinggalan keretapi. Pemimpin BN perlu sedar  zaman perhambaan sudah berlalu.

No comments: