Friday, January 11, 2013

HKR #KL112 : Betul ke surat dari Kementerian Pengajian Tinggi?

Malang bagi rakyat Malaysia kerana di sebuah Kememterian Kerajaan yang melahirkan cerdik pandai untuk masa hadapan negara, individu yang mentadbirnya terdiri dari manusia yang kurang cerdik..

Meskipun beliau sepatutnya bukanlah seorang individu yang kurang cerdik tetapi demi merealisasikan hasrat pemerintah yang takut kehilangan kuasa beliau sanggup menjadikan dirinya kelihatan kurang cerdik di mata masyarakat.

Kurang cerdiknya jelas kelihatan bilamana beliau gagal menjustifikasi apa yang dimaksudkan sebuah perhimpunan haram dan apa pula perhimpunan yang dibenarkan..


Sepucuk surat daripada Kementerian Pengajian Tinggi, KPT yang ditandatangani oleh Ketua Setiausaha KPT Datuk Ab. Rahim bin Md Noor yang dihantar kepada semua Naib Chancelor dan Ketua Exekutif IPTA dan IPTS jelas merupakan surat penipu.

Surat itu meminta pihak universiti agak menasihatkan para pelajar supaya jangan terlibat dengan perhimpunan haram, Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka esok.


Namun hakikatnya Himpunan Kebangkitan Rakyat bukanlah himpunan haram.

Ini kerana pihak polis sendiri telah bersetuju untuk bekerjasama dengan penganjur dan peserta Himpunan Kebangkitan Rakyat.

Malah mereka telah menyediakan pas media, dan marshal untuk membantu melicinkan himpunan esok.

Selain itu pihak Stadium Merdeka juga telah meluluskan permohonan untuk menggunakan Stadium Merdeka bagi tujuan perhimpunan.

Jadi kenapa agaknya surat dari Kementerian Pengajian Tinggi  ini menyebut Himpunan Kebangkitan Rakyat sebagai himpunan haram?

Adakah penulis dan juga individu yang menandatanganinya sememangnya bodoh?

No comments: