Saturday, November 29, 2008

”Harapan Baru” Ucapan Dasar Presiden Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail
Dilulus terbit pada Saturday, November 29 @ 23:30:00 MYT oleh TokPenghulu
Kenyataan Media Oleh Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail

 Para Perwakilan dan Pemerhati sekalian,

Assalamualaikum w.b.r, salam sejahtera.

Syukur alhamdulillah ke hadrat Allah swt kerana dapat kita bertemu sekali lagi bagi mengadakan Kongres keADILan 2008. Sejak Kongres di Negeri Sembilan tahun lalu, pelbagai cabaran dan perubahan telah berlaku kepada parti kita dan juga negara. Justeru, Kongres kali ini adalah peluang untuk kita menilai pencapaian dan memetakan masa depan parti kita dalam menjana Harapan Baru untuk Malaysia.

PKR – Parti Untuk Semua

KeADILan telah memainkan peranan yang signifikan dalam reformasi politik, sosial dan ekonomi negara. Malah dalam muafakat Pakatan Rakyat bersama Pas dan DAP; kita hanya setapak sahaja lagi untuk membentuk sebuah kerajaan baru. Namun sebelum itu, izinkan saya mengambil sedikit masa menekankan prinsip keadilan yang menjadi asas kepada perjuangan parti. Nilai keadilan merangkumi segala aspek kehidupan dan ia tuntas dengan ajaran Islam serta keluhuran agama-agama lainnya.

KeADILan tertubuh hasil dari hasrat perjuangan dan doa rakyat yang inginkan perubahan dalam politik negara. Agenda kita adalah agenda rakyat. Gerakan kita adalah gerakan parti politik yang berlandaskan sistem demokrasi. Justeru kita tidak akan mampu mencapai kemajuan sekiranya kebebasan berfikir dan hak untuk mengemukakan pandangan dinafikan. Kita harus mengekalkan fikrah murni dan menggilap semangat juang dan budaya kerja profesional. Setiap ahli harus mempunyai semangat juang yang kental, langkah gerak cergas, hemah bertindak dan santun berbicara.

Agenda reformasi telah menjadi inspirasi dan harapan kepada setiap rakyat Malaysia. Kita suburkan semula obor perjuangan yang dinyalakan tokoh-tokoh besar negara; Dr Burhanuddin al-Helmy, Dato Onn Jaafar, Ahmad Boestamam, Datu Mat Salleh dan Rosli Dhobi.

Saudara saudari sekalian,
Satu dekad berlalu sejak gelojak September 1998. Kita kenangkan jasa dan pengorbanan semua- termasuk yang meninggalkan kita. Dan kini, kita berhadapan dengan cabaran baru. Parti Keadilan Rakyat perlu lebih mantap; merangkumi semua kaum dan wilayah. Perlembagaan Parti perlu dikemaskini; dan saf pimpinan parti harus lebih berwibawa, peka dan bertanggungjawab. Maka untuk maksud tersebut, satu konvensyen khas akan diadakan pada akhir Febuari, insyaAllah.

Pilihanraya Umum ke-12: Satu Kejayaan Gemilang bagi Parti kita, Pakatan Rakyat, dan Fajar Baru untuk Malaysia

Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu dianggap oleh pemerhati politik tempatan dan luar negara, sebagai tsunami politik. Parti kita berjaya memenangi 31 kerusi Parlimen dan 42 kerusi Dewan Undangan Negeri. Bersama dengan PAS dan DAP, kita berjaya menghalang UMNO-Barisan Nasional daripada mencapai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat dan menubuhkan Kerajaan Negeri Selangor, Kedah, Pulau Pinang, dan Perak di samping menyaksikan Umno tersungkur di Kelantan.

Tuntutan reformasi pilihanraya mencapai kemuncak melalui Perhimpunan Bersih 10hb November 2007. Perwakilan rakyat dari seluruh pelusuk negara menuju ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum memohon kepada Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong untuk campurtangan bagi memastikan pilihanraya yang bebas, adil dan bersih.

Tuntutan Bersih tidak mendapat perhatian sewajarnya malah Suruhanjaya Pilihanraya kekal berpihak kepada BN, perjalanan pilihanraya yang tempang dan tercemar, daftar pemilih yang gagal dikemaskini, penyalahgunaan jentera kerajaan yang tidak terkawal dan media menjadi alat propaganda picisan dan fitnah oleh Umno dan BN. Alhamdulillah kita bersyukur kerana tekanan dan serangan bertubi-tubi tidak berupaya mengabui mata majoriti rakyat. Hari ini kita melihat parti-parti komponan BN kucar-kacir, menuding jari dan bercakaran sesama sendiri kerana bukan sahaja mereka belum sembuh dari kekalahan ini, malah masih ditahap penafian- in a state of denial.

Justeru kejayaan pada PRU 12 yang lalu adalah kejayaan rakyat. Kemenangan rakyat merupakan satu kekalahan moral yang begitu besar bagi kerajaan Barisan Nasional sekaligus merubah percaturan dan lanskap politik Malaysia. Andai kata kita berjaya menawan Sabah dan Sarawak, sudah tentu kita telah menubuhkan Kerajaan Persekutuan. Harapan ini masih lagi membara dan dengan izinNya akan direalisasikan.

Sidang hadirin sekalian,

Tawaran Harapan Baru untuk Malaysia oleh Pakatan Rakyat di dalam manifesto Pilihanraya 2008, dengan mengambil pendekatan menangani permasalahan seluruh kaum dalam negara dan menawarkan barisan pimpinan berkaliber dan teruji telah berjaya meyakinkan rakyat untuk meletakkan harapan mereka kepada kita. Bermula dengan Harapan itulah akan kita susun langkah yang seterusnya agar amanah rakyat ini dapat kita tunaikan.

Manifesto Pilihanraya PKR 2008

Lima tunjang utama Manifesto Pilihanraya 2008 telah kita tawarkan kepada rakyat bagi menyembuhkan negara kita dari pentadbiran tempang dan penyalahgunaan kuasa pentadbiran Barisan Nasional.

Pertama, kita berjanji menjadikan Malaysia sebuah negara madani untuk semua rakyat. Menghormati semangat Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang dalam setiap tindakan. Kita percaya selagi kita berpegang kepada prinsip Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang, bertekad mewujudkan Badan Kehakiman yang bebas, menjamin perlindungan hak asasi semua rakyat Malaysia maka kita mampu membina sebuah negara madani, lantas melahirkan masyarakat majmuk yang bersatupadu, bertoleransi dan saling menghormati.

Kedua, kita bertekad membina semula ekonomi negara untuk seluruh rakyat Malaysia. Agenda Ekonomi Malaysia yang kita tawarkan telah menggariskan beberapa prasyarat iaitu sekiranya kita ingin bersaing di peringkat global, serta menjamin perkembangan ekonomi yang pesat, kita seharusnya menolak dasar diskriminasi yang hanya memperkaya kelompok elit, pemimpin, keluarga dan kroni. Kita akan melaksanakan dasar yang berasaskan keperluan, yang akan membantu semua rakyat miskin tanpa mengira bangsa, keturunan dan kepercayaan agama. Kita perlu meningkatkan daya saing, tahap kecekapan di samping membanteras rasuah dan berhemah di dalam perbelanjaan awam jika kita ingin berdiri setanding dengan negara-negara Asia lain seperti Korea Selatan, Taiwan dan Singapura.

Ketiga, kita bertekad mewujudkan Malaysia yang selamat untuk semua dan melaksanakan saranan yang telah diberikan oleh panel Suruhanjaya DiRaja Pembaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis DiRaja Malaysia. Rasuah dan kecuaian pimpinan pasukan polis telah menjejaskan kewibawaan pasukan polis di mata rakyat. Negara memerlukan pasukan polis yang profesional, terlatih dan dilengkapi dengan peralatan terkini bagi melindungi keselamatan rakyat.

Keempat, kita berjanji menyediakan harga mampu barangan untuk semua golongan masyarakat dan mengawal harga barangan asas bagi menjamin bekalan yang konsisten dan berterusan. Semua perjanjian konsesi bagi tol dan penetapan tarif akan dikaji semula dengan meletakkan kepentingan dan kepedulian kepada rakyat sebagai faktor utama. Harga meningkat dan tidak terkawal kerana wujudnya amalan monopoli; perjanjian konsesi yang memihak kepada saudagar kaya sepertimana kekecewaan rakyat terhadap perjanjian yang dimeterai dengan syarikat pemilik stesen janakuasa bebas(IPP).

Sebagai negara pengeksport minyak, kenaikan harga petrol yang mendadak pada 5hb Jun 2008 telah mendapat tentangan hebat semua pihak kerana ia telah mengakibatkan kenaikan harga barang yang sukar dikawal dan membebankan rakyat. Meskipun hari ini kerajaan telah menurunkan harga petrol namun ia gagal menstabilkan harga barangan yang telah melambung tinggi apatah lagi ia telah meningkatkan kadar inflasi dalam negara.

Malah hari ini, manakala harga minyak di pasaran global merudum; rakyat dibebankan dengan cukai minyak tambahan. Pada keseluruhannya kerajaan Barisan Nasional ternyata tiada halatuju yang jelas dalam pengurusan ekonomi negara. Keadaan bertambah buruk apabila dunia menghadapi kemurungan ekonomi. Kedegilan kerajaan membentangkan pindaan pada Belanjawan 2009 membuktikan bahawa mereka sememangnya tidak mempunyai perancangan ekonomi dan masih tidak mahu menerima kelemahan diri. Pelan ransangan RM 7 billion yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan yang baru gagal memberi keyakinan kepada rakyat dan pelabur. Justeru tidak hairanlah berlaku penguncupan kepada kemasukan Pelaburan Langsung Asing ( FDI ) ke dalam negara. Laporan terbaru United Nations Conference on Trade and Development World Investment Report 2008, mendapati pengaliran keluar FDI secara besar-besaran mencecah RM38 billion pada tahun 2007.

Kelima, menyedari bahawa pendidikan adalah teras pembangunan negara maka kita berazam menyediakan pendidikan bermutu untuk semua rakyat. Kita juga insaf melihat kedudukan universiti-universiti Malaysia merudum di bawah tahap 200 universiti terbaik dunia, kebanjiran siswazah penganggur hingga mencecah 80 ribu orang, keruntuhan akhlak para remaja lepasan sekolah telah menguatkan tekad kita untuk mengkaji kembali dasar pendidikan sedia ada. Satu dasar pendidikan yang progresif yang mengutamakan sistem nilai pelbagai tamadun dan peringkat masyarakat akan diwujudkan agar para graduan bukan sahaja berketerampilan, malah berdaya saing dan mampu menceburi pasaran global.

Perubahan dalam Parti

Saudara saudari perwakilan sekalian,

KeADILan berada pada kedudukan yang sangat penting. Jumlah keahlian kita sudahpun meningkat kepada lebih kurang 500 000 ahli. Izinkan saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan selamat datang kepada ratusan perwakilan dan pemerhati dari Sarawak dan Sabah. Puluhan ribu ahli baru- Dayak, Orang Ulu, Bidayuh, Melanau, Penan, Bajau, Kadazan, Dusun, Bugis, Melayu dan Cina kini menyertai KeAdilan. Saya yakin ini adalah petanda bermulanya satu pergerakan perubahan di Sabah dan Sarawak. Kita menjanjikan persembahan menarik dalam pilihanraya negeri Sarawak yang akan diadakan dalam tahun 2009, insya-Allah.

KeADILan akan terus memberi penerangan kepada rakyat terutama berkenaan rancangan peralihan kuasa pimpinan dari Dato’ Seri Abdullah Badawi kepada Dato’ Seri Mohd Najib Abd Razak. KeADILan menegaskan peralihan kuasa tersebut tidak akan memberi sebarang perubahan positif kepada kerosakan sistem pentadbiran utama negara seperti Badan Kehakiman, Institusi Polis, Badan Pencegah Rasuah dan Institusi Parlimen. Malah tidak keterlaluan kalau saya katakan, peralihan ini akan membawa kepada sebuah pentadbiran yang lebih mirip kepada pemerintahan regim lama- meluasnya penggunaan ISA dan rasuah- dimana di bawah pentadbiran lamalah berlaku kemusnahan dahsyat kepada kebanyakan institusi pentadbiran dalam negara.

Justeru itu, bagi kesinambungan perjuangan, pewaris kepimpinan selepas ini wajib seringkali bermuhasabah dan menilai diri serta langkah yang diambil supaya amanah yang dipikul tidak dikhianati. Pemimpin yang baik akan sentiasa membantu individu yang memerlukan latihan dan asuhan, mencungkil dan memupuk bakat-bakat terpendam untuk dikembangkan demi kebaikan parti dan negara. Hidup kita lebih bererti jika kita boleh menabur bakti mengikut kemampuan dan keupayaan diri.

Gabungan Harapan Baru - Pakatan Rakyat

Para Perwakilan dan Pemerhati sekalian,

Sesungguhnya kita percaya tidak akan wujud satu parti politik yang mampu membentuk kerajaan secara bersendirian. Justeru muafakat gabungan parti-parti politik sangat penting. Kerjasama terbuka, matang dan ikhlas antara keADILan, PAS dan DAP di bawah Pakatan Rakyat telah memberi harapan baru kepada rakyat Malaysia.

Langkah berani membentuk satu pakatan hingga kita mencapai kata sepakat dalam konsep 'satu lawan satu' bukanlah mudah. Namun, hasilnya apa yang kita lihat hari ini- kita berjaya memenangi 82 kerusi Parlimen dan sekaligus menafikan 2/3 majoriti Barisan Nasional dalam Dewan Rakyat dan menakluki 5 Kerajaan Negeri.

Saya dengan ini mengambil peluang mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada YAB Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat dan al-Fadhil Dato Seri Haji Hadi bin Awang serta seluruh pimpinan PAS dan YB Sdr Lim Kit Siang, YB Sdr Karpal Singh, dan YAB Sdr Lim Guan Eng serta seluruh pimpinan DAP, di atas usaha dan kerja keras mereka membina Pakatan Rakyat.

Kejayaan kita dalam pilihanraya Umum ke-12 telah mengukuhkan lagi ikatan ini. Kita telah menubuhkan Majlis Presiden dan Sekretariat Pakatan Rakyat. Kerjasama mantap Ahli- ahli Parlimen Pakatan dan pimpinan di antara lima kerajaan negeri; Selangor, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Kelantan sedang dipergiatkan.

Kepercayaan dan persahabatan yang ada di antara pemimpin Pakatan Rakyat telah membolehkan kita menandatangani 'communique bersama', yang menjelaskan komitmen kita terhadap kedudukan Raja-Raja Melayu, kedudukan istimewa bangsa Melayu, Bahasa Malaysia dan agama Islam, sepertimana yang terkandung dalam Perlembagaan. Pucuk pimpinan kita juga mengulangi komitmen bersama untuk memperjuangkan hak asasi semua rakyat Malaysia. Perkembangan ini merupakan satu kejayaan besar untuk kita dan menandakan Pakatan Rakyat mempunyai masa depan politik yang cerah. Malah kita bersedia untuk mengembalikan kekebalan raja-raja berteraskan semangat Raja Berperlembagaan.

Inilah erti sebenar ’Harapan Baru’ yang kita bawa. Bersatu dalam kepelbagaian, berusaha gigih membentuk demokrasi plural dan merakyatkan kepesatan ekonomi negara, berpandukan pentadbiran yang telus dan adil, prinsip pasaran terbuka serta pengagihan kekayaan secara adil. Kita telah mengambil masa lebih sedekad bagi membentuk wawasan bersama untuk masa hadapan negara, dan kita perlu terus berusaha demi mempertingkat kerjasama dan kefahaman di antara ahli parti-parti kita. Kita telahpun berjaya mengetepikan orientasi politik, ideologi parti dan sejarah kita yang sememangnya amat berbeza, demi kepentingan rakyat Malaysia keseluruhannya. Kerana rakyatlah maka kita mewujudkan pakatan yang berjuang berlandaskan Ketuanan Rakyat.

Kejayaan Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat tiada siapa yang boleh menafikannya. Meskipun terlalu besar halangan yang cuba dilakukan Kerajaan Pusat, namun berkat iltizam yang kuat pimpinan, kita telah mampu melaksanakan sebahagian besar janji-janji kita kepada rakyat. Contohnya di Selangor ini, kita telah memberi bekalan air percuma kepada rakyat termasuk kepada ahli-ahli UMNO, menitikberatkan pendidikan anak-anak Selangor, prihatin kepada golongan warga emas dan para ibu tunggal dan berbagai kemudahan lagi, semuanya tanpa mengambil kira ideologi politik sama sekali .

Hadirin sekalian,
KeADILan Mesra Pekerja

Apabila inflasi melanda negara golongan pekerjalah yang paling terkesan. Lantaran itu, keADILan mengulangi azam untuk memperkenalkan kadar gaji minima golongan pekerja di negara ini baik dalam sektor awam mahupun swasta sekurang-kurangnya pada kadar RM1000 sebulan. Kerajaan Negeri Selangor akan melaksanakannya dalam tempuh terdekat. Kita juga akan mengkaji semula kadar dan sistem percukaian terutama cukai pendapatan individu. KeADILan juga berazam akan menyediakan perkhidmatan kesihatan percuma kepada semua golongan pekerja dalam sebarang kes kesihatan, pengecualian kos pendidikan kepada anak pekerja yang berpendapatan rendah, menyediakan kemudahan rumah mampu milik dan semua kemudahan asas kehidupan. Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan syabas dan tahniah kepada Dr Irene Fernandez yang memperjuangkan nasib pekerja asing yang ditindas ketika berada di dalam negara ini. Tiga belas tahun berjuang akhirnya kemenangan berpihak kepada kebenaran.

Integrasi Nasional - Sabah dan Sarawak.

Kita tetap bertekad memberikan peluang pertumbuhan ekonomi yang saksama kepada masyarakat di Sabah dan Sarawak apabila kita menerajui pemerintahan negara.

KeADILan sedang giat berusaha menyusun semula operasi kita dan membina ikatan kukuh dengan generasi baru rakyat Sabah dan Sarawak bagi menjamin kejayaan yang lebih cemerlang pada masa hadapan. Mesej perubahan yang kita bawa sedang turun ke akar umbi di seluruh pelusuk kedua-dua negeri tersebut.

Kita komited dengan janji memberikan 20% daripada hasil pengeluaran petroleum di Sabah dan Sarawak kepada rakyat peribumi di samping memberi peranan yang lebih aktif dalam pentadbiran Kerajaan Persekutuan jika kita menerajui pentadbiran negara.

Masyarakat Madani dan Bloggers

Para Perwakilan sekalian,

Dalam dunia teknologi maklumat yang melihat berkembangnya Internat yang makin inovatif, kita melihat lahirnya satu kuasa baru yang dapat membentuk dan menggerakkan pandangan rakyat umum. Justeru itu, kita sama sekali tidak boleh menutup mata kepada perkembangan masyarakat madani dan komuniti blogger di Malaysia. Alhamdulillah, kita sememangnya telah lama menyedari sumbangan yang dapat mereka berikan dalam mengembangkan perjuangan kita untuk demokrasi, kebebasan dan keadilan, lantas menggunakan kemahiran mereka dengan sepenuhnya.

Hubungan Antarabangsa dan Kerjasama Serantau

KeAdilan sedia untuk bekerjasama dan menjalin hubungan dengan jaringan gerakan demokrasi dan kebebasan seluruh dunia. Kita mengucapkan tahniah dan mengalu-alukan kemenangan Barack Obama sebagai Presiden Amerika. Kita menyambut baik janji beliau untuk mengundurkan tentera Amerika dari Iraq dan penutupan Pusat Tahanan Guantanamo. Namun demikian, kita mengharapkan beliau agar lebih peka dan berusaha keras untuk memastikan keamanan di rantau Timur Tengah dipulihkan khususnya di Palestin, yang menderita akibat kekejaman Israel. Kita juga mengharapkan Presiden Amerika Syarikat yang baru akan menolak pendekatan “war on terror” yang ditaja oleh Presiden Bush.

Inilah masa yang tepat untuk memperlihatkan keluhuran sistem demokrasi dan kedaulatan undang-undang. Kepada juak-juak Umno yang berbangga dengan langkah Presiden Bush membela akta kejam; Akta Patriot 2001 (USA Patriot Act 2001) dan Pusat Tahanan Guantanamo, haruslah menginsafi akta zalim ISA dan Pusat Tahanan Kamunting tidak lagi relevan dan wajar dimansuhkan.

KeADILan mengutuk sebarang tindakan keganasan baik yang dilakukan oleh individu, organisasi mahupun negara. Insiden yang berlaku di Mumbai mengejutkan kita dan rakyat harus menolak keras sebarang tindakan yang diambil oleh gerombolan pengganas tidak kira dari apa jua kelompok, kaum atau agama. Kita bersimpati kepada keluarga mangsa yang terkorban atau tercedera.

Negara-negara Asean harus mengorak langkah yang lebih proaktif bagi menjamin kesejahteraan dan keselamatan rantau ini. Kita mesti menerima hakikat bahawa rantau ini bukannya ekabudaya. Sikap toleransi dan terbuka yang sekian lama mengakar di dalam masyarakat nusantara seharusnya menjadi asas kepada kerjasama yang lebih erat di kalangan negara-negara Asean. Penyelesaian bagi isu-isu di Selatan Thai, Mindanao dan Burma, mahu tidak mahu, harus melibatkan semua pihak sepertimana usaha yang dilakukan di Acheh.

Para perwakilan sekalian,

Parti kita semakin tertumpu, bersatu dan kuat, dengan 500,000 ribu ahli di seluruh negara. Nombor keahlian ini masih berkembang pesat, didorong oleh prinsip keadilan untuk semua yang kita junjung. Komitmen kita untuk mengubah wadah politik dan ekonomi semakin bergema dengan rakyat Malaysia yang sedar bahawa kita tidak boleh lagi menerima amalan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan politik kaum. Inilah masanya untuk bersatu dan memandang ke hadapan kerana Malaysia adalah negara yang dikurniakan rahmat. Terpulanglah kepada kita untuk memimpin jalan ke ”Harapan Baru”. Kita mesti menguatkan lagi ikhtiar kita untuk membangunkan kembali bangsa dan negara, serta menghapuskan segala rasuah dan keruntuhan akhlak.

Wabillahi-taufik-walhidayah wasalamualaikum-warahmatullahi-wabarah-katuh.

No comments: