Sunday, January 24, 2010

100K Rakyat Kelantan Solat Hajat 28 Jan 2010

Kira-kira 100,000 rakyat Kelantan akan berhimpun dan menunaikan solat hajat di Stadium Sultan Mohammad ke IV di sini bagi menuntut royalti minyak pada Khamis, 28 Januari ini.

Perhimpunan raksasa itu di adakan ekoran kedegilan kerajaan pusat membayar royalti minyak seperti termaktub dalam Akta Petroleum 1974, demikian menurut penganjur, Dr Abdul Halim Yusoff yang juga Pengerusi Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar).

Program itu melibatkan penyertaan parti-parti politik termasuk MCA, MIC, Umno, Gerakan, KEADILAN, DAP dan PAS. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan para pemimpin lain dari Pakatan Rakyat dijangka hadir.

Mereka akan mendengar penerangan yang akan disampaikan oleh pengasas Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah. Ahli Parlimen Gua Musang dan juga bekas menteri kewangan itu dijangka menjelaskan isu-isu berkaitan Akta Kemajuan Petroleum 1974.

Menurut Setiausaha Gegar, Muhammad Hisamudin Ghazali, program itu bermula dengan solat Maghrib, solat Isya’ dan solat hajat yang akan diimamkan oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, menteri besar Kelantan.

Ceramah royalti minyak bermula jam 9.30 malam oleh Pensyarah di Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah.

“Gegar juga merancang untuk mengadakan debat mengenai isu royalti petroleum pada bulan Februari ini dan konvensyen pada Mac depan,” kata Hisamudin pada sidang media baru-baru ini.

Pada November lalu, Perdana Menteri Najib Razak memberitahu Kerajaan Pusat akan membayar wang ehsan kepada Kelantan menggantikan royalti minyak mulai tahun ini.

Tuntutan royalti minyak diperjuangkan oleh kerajaan negeri mulai Julai lalu setelah Jabatan Perangkaan menyebut Kelantan antara negeri pengeluar petroleum sejak 2004.

Bagaimanapun, usaha kerajaan negeri mendapatkan royalti tersebut cuba dinafikan oleh pemimpin Umno, yang juga anak watan negeri Kelantan sendiri, Mustapha Mohamed dan Awang Adik Husein.

No comments: