Monday, June 27, 2011

BERSIH 2.0 Dan Tuntutan Murtad Dua Perkara Berbeza


SHAH ALAM 27 JUN : Tindakan media arus perdana mengaitkan peranan dan tugas Pengerusi BERSIH 2.0, Ambiga Sreenavasan sebelum ini, sebagai peguam yang mewakili kes murtad dengan himpunan aman BERSIH 2.0 sebagai sesuatu yang tidak bertanggungjawab dan tidak relevan sama sekali.

Ini kerana ia dua perkara yang amat berbeza, lantaran tugas mewakili anak guamnya Lina Joy yang memohon untuk murtad adalah bersangkut paut dengan syariah manakala tuntutan BERSIH 2.0 bertumpu pada desakan agar pilihan raya diadakan secara bersih dan adil.

Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR), Badrul Hisham Shaharin berkata dua isu yang dibangkitkan saling tidak berkait. 

"Jangan kira persoalan akidah, pro-murtad dan sebagainya, Umno berselindung disebalik kepentingan mereka tentang benda-benda seperti ini, tetapi mereka sebenarnya adalah dalang besar.
 
"Umno-BN nyaris lemas, mereka mahu buat himpunan tetapi gagal himpunkan orang yang ramai, mereka takut kebangkitan rakyat yang besar (himpunan Bersih 2.0), dan kita bukannya mahu jatuhkan kerajaan menerusi jalanraya, tetapi kita hanya mendesak sebuah proses pilihanraya yang baik, maksudnya kita menyokong pilihanraya," katanya.

Beliau juga membidas media arus perdana yang ghairah menyerang peribadi Ambiga dan mengaitkannya dengan perjuangan BERSIH 2.0.

Justeru Badrul menegaskan, himpunan BERSIH 2.0 bukan perjuangan peribadi Ambiga mahupun Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi ia merupakan perjungan rakyat yang dahagakan pilihan raya yang bersih dan adil.

"Saya tidak ambil pendekatan siapa salah siapa tidak, tetapi lihat bertapa hipokrasi dan munafiknya Umno-BN, sengaja bangkitkan isu IFC, kalau IFC itu salah kenapa setiap kali persidangan IFC berlangsung maka akan ada menteri yang rasmi," katanya.
 
Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan di dada akhbar Berita Mingguan, terbitan kumpulan Utusan semalam yang sengaja membangkitkan insiden melibatkan sensitiviti agama dan perkauman lampau untuk menafikan kewajaran rakyat menyertai perhimpunan aman tersebut.

Dengan tajuk 'Orang melayu harus selidiki siapa Ambiga' serta melabel perhimpunan haram dianjurkan oleh individu perlekeh islam, media milik UMNO BN itu dilihat berkerja keras untuk melumpuhkan himpunan aman rakyat itu, 9 Julai depan.

Badrul berkata pelbagai pihak termasuk rakyat seharusnya meneliti terlebih dahulu dasar- dasar himpunan Bersih 2.0, sebelum melabelkan himpunan aman tersebut adalah bersifat politik.

Seperkara yang perlu mereka faham dan jelas adalah, himpunan Bersih 2.0 bukan didalangi oleh Pakatan Rakyat, tetapi dinaungi oleh badan- badan bukan kerajaan (NGO).

Pakatan Rakyat hanya sekadar menyokong penganjuran himpunan aman tersebut sahaja.

Mengulas lanjut perkara ini, Badrul menyifatkan ianya adalah amalan lazim setiap parti pemerintah di dunia ini yang meniti zaman kejatuhannya.
 
"Ini adalah trend rejim pemerintah diseluruh dunia dihujung usianya, mereka akan menggunakan apa sahaja, mencipta pelbagai slogan untuk menipu rakyat, mereka akan membesarkan imej-imej tertentu dan mereka juga akan menggunakan profesor-profesor kangkung yang dilihat hanya memperdagang nilai akademik," katanya.

Alhamdulillah-Syabas Wardina

Wardina Safiyyah Fadhullah Wilmot, pengacara terkenal di TV3 menambahkan lagi senarai selebriti yang menyertai atau menunjukkan sokongan terbuka kepada parti-parti Pakatan Rakyat.

Selepas Bob Lokman, Wardina yang mula popular selepas kemunculan dalam rancangan sitkom Spanar Jaya akan menjadi satu lagi wajah popular yang bakal memeriahkan dunia politik Malaysia.

Parti-parti pembangkang dan Barisan Nasional kini dilihat berlumba-lumba untuk menarik selebriti menyertai parti mereka secara terbuka untuk membina imej popular dan menarik pengundi.

Beberapa tahun lalu, peserta rancangan realiti, Mawi menjadi rebutan Umno dan PAS untuk ditonjolkan sebagai penyokong parti terbabit.

Perkembangan melibatkan Wardina ini bukan sesuatu yang mengejutkan kerana beliau sedia diketahui mempunyai pandangan-pandangan politik yang jelas dan mempunyai hubungan rapat dengan individu-individu dari PKR.

Wardina telah disebut-sebut bakal menyertai parti pembangkang secara terbuka bersama beberapa orang lagi selebriti, termasuk bekas peserta program realiti.

Wardina telah menunjukkan kecenderungan politiknya melalui mesej-mesej di Facebook dan Twitter sekurang-kurangnya sejak beberapa bulan lalu, walaupun mengacarai sebuah rancangan popular di stesen televisyen paling pro-Umno, TV3.

Beberapa bulan lalu, ekoran satu balasan mesej Twitter kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, beliau dispekulasi akan bertanding di kerusi Lembah Pantai menentang menteri wanita itu.

Wardina baru-baru ini muncul dalam program kerajaan negeri Selangor, yang dikaitkan sesetengah pihak sebagai program mempromosi perhimpunan Bersih kedua 9 Julai nanti.

Beberapa blog pro-Umno telah mula menerbitkan tulisan-tulisan berbentuk serangan peribadi terhadap beliau melibatkan gaya hidupnya sebelum bertudung dan pada masa sama menggesa Media Prima mengambil tindakan terhadap pengacara itu.

Bob turut menerima nasib yang sama apabila beberapa kenyataannya dilihat sebagai penghinaan kepada dunia hiburan tempatan dan dikecam di ruangan seni akhbar tempatan, terutama halaman hiburan Mingguan Malaysia.

Sesetengah blog pro-Umno ketika Bob baru menyertai PAS secara terbuka cuba membalas dengan memperbesarkan laporan pelakon dan pengacara AC Mizal bersama Umno. AC walau bagaimanapun berdepan imej agak negatif berhubung beberapa isu termasuk perniagaannya.

Perkembangan ini bakal menyumbang imej lebih positif kepada pembangkang ekoran populariti selebriti terbabit yang rata-rata dilihat mempunyai imej yang baik.

Bangang memang tercipta untuk bangsa Umno

Orang kampung yang mana kenai ngan Ustaz Rahim Thamby Chik mesti gelak guling guling bila dengaq dia bersilat pasai maksiat... kahkahkah...

Alim ulamak dalam Umno tentu kecut perut, tabik hormat tak kira dah kat Eskay Abdullah walaupun terhegeh hegeh mengucap dua kalimah pun dah berani bersumpah dalam masjid... kahkahkah...

Ahli ahli Umno yang pendek akai tentu kering darah tengok betapa ahli bangsa Umno berdarah Perkasa si Shuaib Lazim begitu berani menyebut jihad dan berkorban diri sendiri untuk berdakwah demi rakyat Malaysia... kahkahkah...

Tolong la Umno oiii.... lantik la orang lain jadi hero baru hangpa... tolonglaa... kahkahkah... Ustaz Rahim Thamby Chik yang hangpa ambik jadi pendakwah untuk berjihad bagi pihak Umno... Si Eskay tu ka yang hangpa sanjung tinggi dilantik sebagai pembimbing umat bangsa Umno bagi mengelakkan rakyat menumbangkan Umno pada PRU ke 13 nanti...

Yakin dan berani sungguh 'Ustaz' Rahim, Eskay dan si Shuaib ni mendakwa orang tanpa bukti dan membawa 4 orang saksi adil seperti yang disyaratkan oleh hukum Islam. Nama saja Islam, tapi akai tak pakai... Nama saja Islam tapi ayat Quran diletak bawah kaki.

Kalau dah hampa benar-benar yakin susuk pelaku tu adalah Anwar, dok tunggu apa lagi. Heret saja si Anwar tu dan dakwa dia di Mahkamah Syariah mengikut hukum Syariah. Panggil saksi saksi terbaik hampa tu yang melihat perlakuan zina tu dan kita humbankan Anwar jauh jauh kedasar laut. Aku pun tak kelapaq berketuakan seorang yang kaki maksiat, macam kes tangkap basah kat PD tu jugak laa... kahkahkah...

Rakyat marhaen nak tengok jugak adakah orang yang maksum bagai wali wali bagi bangsa Umno ni iaitu si Eskay Abdullah dan Rahim Thamby Chik ni layak menjadi saksi. Nampak baik ja Umno angkat dan junjung depa bagai hero terakhir Melayu Umno abad ini... semua yang depa kelentong tu seolah-olah betoi belaka.

Awat yang sampai la ni Anwar masih belum didakwa lagi walaupun sudah berbulan-bulan isu ini menjadi bahan fitnah dan tohmah pencacai Umno/BN atas arahan tuannya yang tidak takut kepada Allah. Jangan menghukum bagai anak pompuan la dah Najib pun dok jerit jerit suruh lawan ala anak jantan...

Alahaiii... habuan dunia ja dah kelabu mata... http://shalehudin.blogspot.com/

Jantan Tak Jantan, Laksanakan Dahulu Tuntutan BERSIH!


Laksana Dahulu Tuntutan Bersih, Baru "Anak Jantan" - Dr. Nasir

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak perlu ada keberanian terlebih dahulu untuk menunaikan segala tuntutan yang dikemukakan oleh Bersih 2.0, jika mahu mencabar Pakatan Rakyat bersaing di arena itu pada pilihan raya umum akan datang.

Menurut Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr Nasir Hashim yang juga bekas tahanan Bersih 1 pada 2007, Najib sepatutnya hanya mencabar Pakatan Rakyat bertanding selepas beliau melaksanakan gesaan rakyat di bawah gabungan pertubuhan badan bukan kerajaan di negara ini yang mahukan pilihan raya adil dan bersih dilaksanakan di negara ini.

" Kalau kita lihat semua tuntutan Bersih, ia adalah tuntutan yang memang semua orang mahukan untuk dapatkan pilihan raya yang adil.

" Kalau ini dapat kita laksanakan, lepas itu kita boleh berlawan (secara adil). Sekarang ini kalau pilihan raya memang berat sebelah. Cuba kita lihat tuntutan Bersih itu, boleh mereka kata tidak mahu.. Kalau mereka tak mahu, maknanya mereka tak mahu pilihan raya yang bersih," kata Dr Nasir merujuk kepada pendirian Najib dan rakan-rakannya dalam Umno-Barisan Nasional(BN).

Semalam Najib mencabar Pakatan Rakyat untuk berdepan dengan Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-13 sebagai "anak jantan" dan bukan turun di jalanan untuk mengadakan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Dakwa Najib, himpunan Bersih 2.0 bukan bertujuan untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menuntut pilihan raya yang adil dan bersih tetapi bertujuan mahu menimbulkan huru-hara dalam negara.

“Waktu pilihan raya, kalau anak jantan yang sebenar bila pilihan raya, bertandinglah . . . kalau berani, kalau bukan anak jantan buatlah di jalanan dan berdepan dengan undang-undang,” Najib dipetik sebagai berkata ketika merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Parti Progresif Penduduk di Kuala Lumpur, semalam.

Najib juga turut memberi amaran bahawa beliau akan mempertanggungjawabkan segala insiden pada hari berkenaan kepada Pakatan Rakyat dan mereka yang menyertai perhimpunan berkenaan akan menerima "akibat" dari perbuatan itu.

Melihat kepada pendirian Najib dan tindakan polis mutakhir ini menahan sesiapa sahaja yang memakai pakaian berwarna kuning terutamanya yang mempunyai logo Bersih jelas mencerminkan ketakutan yang begitu memuncak dalam jiwa pemimpin negara itu.

" Najib sekarang ini memang paranoid, takut pada bayang-bayang sendiri. Nampak orang baju kuning pun tak boleh.

" Oleh kerana 2008, rakyat sudah berubah. Ramai orang yang mengundi kita... tetapi oleh kerana penyelewengan, kemenangan kita itu nampak kecil kita menang (majoriti undi)," katanya.

Oleh itu katanya, segala bentuk perundangan hatta nama Yang di-Pertuan Agong akan digunakan bagi mengekang kemaraan rakyat kerana mereka tahu tuntutan yang dibawakan oleh Bersih 2.0 akan meranapkan impian mereka mempertahankan Putrajaya.

" Sekarang ini kalau kita berentap, memang berat sebelah kepada dia (Umno-BN). Sebab itu mereka tak mahu ikut Bersih, mereka akan bermasalah, mungkin mereka akan jatuh.

" (Trend pengundian) ini yang mereka takutkan sebab kalau tidak ada penyelewengan, mereka tidak akan lepas (menang pilihan raya). Sebab itu tuntutan Bersih yang sememangnya adil, tidak ada satu pun yang boleh dipertikaikan kepada sesiapa yang mahukan pilihan raya adil, inilah yang harus diikuti.. tetapi mereka tak mahu itu. Jadi kalau kata nak bertanding secara saksama, tapi tak mahu ikut cara yang betul macam mana?," kata Dr Nasir. -tvsnews

Apa Hal Pulak nii...Takut Punya cerita..??

Kumpulan Sweet Charity
Takut punya cerita sampaikan konsert 2 Raksasa iaitu Sweet Charity dan Blues Gang diarahkan oleh pihak berkuasa agar di tangguhkan ke suatu tarikh yang lain.

Gua memang peminat kedua-dua kumpulan yang top pada tahun 80an ni brader..dan memang tidak dapat dinafikan bahawa ramai dikalangan ahli Pas adalah dari kalangan mat rock-mat rock kapak zaman silam yang kini telah pun bersama-sama PAS untuk memperjuangkan islam..namun jiwa brader-brader ni still Rock bro..

Disebabkan takut dengan bayang-bayang sendiri,maka pihak berkuasa dengan tegas telah mengarahkan agar konsert ini ditangguhkan,apa yang mereka khuatiri ialah takut yang ramai dalam konsert tersebut adalah "Aktivis Bersih" yang umur mereka 40 keatas dan sudah semestinya mereka hadir siap dengan memakai baju kuning...situasi inilah yang akan menjadikan Umno dan pimpinan mereka bertambah meroyan dan sawan.

Maka konsert 2 Raksasa yang di ketuai oleh Ito sebagai penyanyi blues Gang amat ditakuti oleh Umno dan pemimpin mereka kerana beliau adalah salah seorang aktivis dari parti pembangkang yang membenci kezaliman serta penyalahguna kuasa oleh pihak pemerintah masa kini.

Untuk itu..jalan yang terbaik bagi menyelamatkan maruah Umno dan BN ialah..Tangguhkan Konsert..dan kemungkinan segala kerugian akan ditanggung oleh pihak kerajaan...Hancuss Umnooo..!!

BERSIH 2.0, Anwar Ibrahim pula diarah ke Balai Polis esok!



Maklumat yang baru sahaja diterima, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang Dewan Rakyat Malaysia telah dipanggil ke IPD Dang Wangi untuk membantu siasatan berkaitan ucapan beliau di Brickfields. Ucapan tersebut dikatakan ada menyentuh persoalan Perhimpunan Bersih. Notis 111 itu juga ada menyebut siasatan dibuat di bawah Akta Polis dan Akta Hasutan. Dato' Seri Anwar Ibrahim akan ke IPD Dang Wangi esok, 28hb Jun 2011, Hari Selasa Jam 5.00 petang.

Panggil lah berapa ramai orang yang Polis nak panggil, siasatlah berapa ramai Polis nak siasat. Tangkaplah berapa ramai pun Polis nak tangkap. Kami tahu Polis sekadar menjalankan tugas yang diarahkan oleh ketua mereka yang menjadi alat gerombolan penyebar video lucah, United Malays No Otak.

Polis sila buat kerja anda, kalau tak buat kerja kena buang kerja pulak. Apa pun ugutan, kami rakyat Malaysia yang cintakan demokrasi akan tetap turun pada Perhimpunan BERSIH 2.0 9 Julai ini. Ini negara rakyat, suara rakyat suara keramat! Pemimpin gila kuasa boleh jalan...

Rakan-rakan yang berkesempatan esok, jom turun ke balai Polis Dang Wangi! Jangan lupa pakai baju BERSIH 2.0 kah kah kah...

ReJaM© "Polis sebok tangkap orang, Bik Mama tengah sebok belek katalog beg tangan kah kah kah... kesian Polis..."

Telah ku katakan Polis memang bacul.. !!!

DAMANSARA: Kira-kira 300 Pemuda Umno yang berkonvoi dengan motosikal, kereta dan kenderaan pacuan 4 roda berhimpun depan ibu pejabat KEADILAN dengan lempar ugutan untuk membakar bangunan itu, jika pimpinan KEADILAN meneruskan Himpunan Bersih.
Konvoi itu tiba di hadapan ibu pejabat parti di Tropicana di sini, kira-kira jam 11 malam semalam dan melaungkan perkataan kesat termasuk mencaci dan menghina pimpinan Bersih, Datuk Ambiga Sreevenasan dan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mengikut paparan twitter, konvoi itu dilapor bergerak dari Batu Tiga, Shah Alam dan berkumpul di stesen minyak Kampung Sungai Kayu Ara sebelum bergerak ke ibu pejabat parti.
Ketua Ranting PJS, M Jeyabalan memberitahu Keadilan Daily, anggota polis yang berada di tempat kejadian hanya memerhati gelagat penyokong yang membawa bendera Umno dan memakai t-shirt Patriot, tanpa mengambil sebarang tindakan menghalang.

Ketika konvoi yang diketuai Exco Pemuda Umno, Lokman Nor Adam tiba di ibu pejabat parti, tiada pimpinan KEADILAN berada di lokasi berkenaan.

Mengikut satu sumber, konvoi berkenaan kemudian bergerak ke PJS 8, Petaling Jaya.
Beberapa pimpinan parti termasuk Angkatan Muda KEADILAN (AMK) kemudian bergegas ke ibu pejabat sebelum membuat laporan polis di balai Tropicana yang terletak di deretan bangunan sama.

Benarkan perhimpunan Bersih - Suhakam



KUALA LUMPUR, 27 Jun: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) yang dibentuk oleh kerajaan sendiri menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman Bersih 2.0 yang dirancang 9 Julai ini.

Bagi Suhakam, orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman, sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

Demikian kata Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam dalam satu kenyataannya di tengah-tengah usaha yang dibuat oleh Umno dan alat-alatnya untuk membatalkan perhimpunan itu.

Antaranya adalah dengan berusaha agar perhimpunan itu menjadi kecoh dengan cara menganjurkan perhimpunan serentak serta membuat provokosi melalui badan-badan bukan kerajaan termasuk persatuan silat dan bela diri.

Usaha pihak-pihak yang menyokong perhimpunan Bersih 2.0 juga mendapat tentangan hebat dari polis sehingga mereka yang memakai baju T Bersih juga ditangkap dan disifatkan sebagai satu kesalahan.

Penganjuran majlis pra perhimpunan Bersih juga disekat oleh polis dengan ramai antara mereka ditangkap dan dikaitkan dengan kesalahan yang bukan-bukan termasuk cuba menghidupkan ideologi komunis yang sudah lama berkubur.

Berikut adalah kenyataan penuh dari Hasmy Agam.


"Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) merujuk kepada perhimpunan aman yang dirancang oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) yang bakal diadakan pada 9 Julai 2011, dan juga perhimpunan-perhimpunan yang dilaporkan dirancang oleh Pemuda UMNO dan Perkasa, dan mengulangi pendiriannya bahawa orang ramai mempunyai hak untuk berhimpun dan menyuarakan pandangan secara aman, sepertimana yang termaktub di dalam Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan serta Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

"Suruhanjaya mengulangi syor-syor yang telah dikemukakan sebelum ini kepada Kerajaan untuk menghormati kebebasan berhimpun, seperti yang terkandung dalam, antara lain, Laporan Tahunannya kepada Parlimen, serta permintaan bagi pemansuhan sub-seksyen (2), (2A) - (2D), (4), (4A), (5), (5A) - (5C), (7) dan (8) Seksyen 27 dan Seksyen 27A Akta Polis 1967, dan mengesyorkan agar pihak Polis menggunakan cara yang bersesuaian dan tanpa keganasan sekiranya mereka mendapati ianya perlu untuk mengawal atau menyuraikan orang ramai semasa perhimpunan.

"Suruhanjaya menyeru pihak berkuasa untuk membenarkan perhimpunan aman tersebut dijalankan, dan kepada pihak-pihak lain yang merancang perhimpunan berkenaan agar melaksanakan hak mereka dalam keadaan terancang dan penuh tanggungjawab. Suruhanjaya akan memantau perhimpunan itu sewajarnya. " -Hrkh

Sunday, June 26, 2011

Bersih 2.0 : Turun-turun - Mat Sabu

Koleksi Poster Dan Banner BERSIH 2.0






























Khairy bersedia memakai baju kuning Bersih 2.0?

http://4.bp.blogspot.com/-SPPjm436D4A/Tgaj_mJ1hvI/AAAAAAAAC64/o02aa4INKf8/s1600/kha.pngKita pun tahu, populariti Ketua Pemuda Umno, Khairy semakin menurun. Apatah lagi beliau dianggap generasi saki-baki peninggalan kepimpinan Bapak Penidur, Abdullah Badawi. Tanpa jawatan dalam kabinet,menggambarkan bahawa Ketua Pemuda Umno itu tidak diingini lagi dalam kepimpinan. Hanya menunggu masa sahaja untuk disingkirkan. Apatah lagi apabila Tun Mahathir & gerombolannya mencengkam kuat pentadbiran Najib Tun Razak.

Mungkin dah dekat pilihanraya seperti ini, Khairy perlu melonjakkan nama beliau untuk dilihat sebagai hero. Tetapi apakah sebenarnya tindakan beliau itu dihargai? Dulu semasa Pak Mertuanya menjadi PM dan semasa berlangsungnya Bersih 1, pun sudah ada cubaan pemuda Umno untuk menghalang… tetapi tak berapa kerat yang hadir. Dalam perarakan menyokong ISA apabila diadakan perhimpunan menentang ISA… pun takde nampak muka pun pemuda UMNO ni.

Kali ini nampaknya Khairy sekali lagi nak tunjuk hebat. Sanggup ke pemuda Umno untuk membela keadilan bersama rakyat? Sanggup ke Pemuda Umno nak hirup gas demi rakyat. Sanggup ke pemuda Umno dihentam belantan, diheret polis, ditendang, dipukul, dilokap demi perjuangan bersama denyut nadi rakyat??? atau Pemuda Umno sendiri sanggup menghentam rakyatnya sendiri. Yang mudah, pemuda Umno berlumba-lumba untuk merembat kekayaan rakyat demi tembolok masing-masing.

Sebenarnya kekallah Pemuda Umno sebagai pejuang elit di kayangan. Dalam hal ini syabas.. tahniah… kepada pemuda Pas & Pakatan yang perjuangannya berakar umbi kepada perjuangan rakyat. Nak harapkan Umno… anak buah mereka sendiri kecut telor apabila mendengar perhimpunan tanpa permit…

Perhimpunan Haram : Pemuda Cheras minta Khairy pertimbangkan semula

PERGERAKAN Pemuda UMNO Bahagian Cheras membantah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin yang berhasrat meneruskan perhimpunan 9 Julai ini walaupun tidak mendapat permit polis.

Ketuanya, Syed Mehdhar Syed Abdullah menegaskan, tindakan pemuda UMNO pusat itu akan mengeruhkan lagi keadaan apabila bertembung dengan perhimpunan haram Bersih 2.0 pada tarikh yang sama.

“Pemuda UMNO Bahagian Cheras minta Khairy supaya mempertimbangkan semula hasratnya itu demi kepentingan parti,” katanya.

Lagipun kata beliau, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein sudah memberi amaran polis akan bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang cuba melakukan perhimpunan haram 9 Julai ini.

Syed Mehdhar juga menegaskan, perhimpunan haram yang dikatakan turut membabitkan Pertubuhan Pribumi Rakyat Malaysia (Perkasa) pada 9 Julai ini akan menyusahkan aktiviti warga kota.

Beliau berkata, perhimpunan haram tidak pernah berjalan dengan aman sebaliknya mengundang keganasan yang bakal menyusahkan golongan peniaga sekitar ibu kota disamping menakutkan para pelancong. Menurutnya, pemuda UMNO perlu akur dengan keputusan polis untuk tidak mengeluarkan permit perhimpunan disamping menghormati kebebasan orang awam,” tambahnya.

“Saya bimbang rakyat akan menuduh pemuda UMNO sengaja berbuat demikian untuk melakukan provokasi dan turut bersekongkol dengan Bersih yang didalangi pembangkang,” katanya.

Kalau dilihat kepada beberapa blog Umno sendiri, didapati Umno sendiri dah tak menyokong tindakan Khairy bahkan banyak blog yang mengutuk tindakan beliau itu. Khairy bukan hanya dah jadi beruk-beruk dijalan raya teapi kini menjadi kera sumbang pulak. Apa ditunggu lagi dalam Umno tu... beliau bagaikan beruk buruk kepala. Nak diarah panjat kelapa pun tak boleh, nak dihampiri berbau busuk... menghabiskan beras aje. Sebelum ditembak.. harap-harap dapat lepas kan geram... gigit-gigitlah tuan tu...

Apapun pihak kami mengucapkan terimakasih kepada Khairy jika beliau meneruskan perhimpunan beliau itu pada tarikh yang sama. Paling kurang rakyat boleh lihat sejauh-mana kekuatan dan bilangan pendokong pemuda Umno sendiri kepada kepimpinan beliau.

Rakyat juga nak tengok ketelusan pihak polis. Kalau mereka menangkap pimpinan penganjur Bersih 2.0 termasuk pimpinan pembangkang, adakah mereka juga menangkap kepimpinan Pemuda Umno & Perkasa yang juga mengadakan perhimpunan haram? Ish3X … menyusahkan Umno ajelah kamu ni Khairy!!! yang dibimbangi takde pemuda Umno pun nak turun. Kalau macam tu, sampai tahap tu Umno sabotaj beliau, diharap lebih baik Khairy memakai baju kuning Bersih 2.0 bersama dengan perhimpunan rakyat. Ketua Pemuda Pas pun sudah offer agar beliau bersama... jomlah! malu apa lak!!!

http://ustsaifulbahri.blogspot.com

Umno zalim kepada rakyat – Anwar


KerajaanRakyat - KUBANG PASU: Tindakan keras polis yang menahan rakyat dari memakai baju kuning termasuk t-shirt Bersih 2.0, membuktikan kezaliman Umno yang memperkakaskan pihak berkuasa itu, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Beliau berkata, Umno Barisan Nasional (BN) sepatutnya tidak takut dan memerangi himpunan Bersih 9 Julai ini kerana ia merupakan himpunan aman menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya.
“Kita tidak minta perubahan yang memihak kepada Pakatan Rakyat. Kita minta perubahan yang tunduk kepada peraturan dan ketelusan,” katanya mengulas tindakan polis yang giat menangkap orang ramai yang memakai t-shirt Bersih 2.0.

Beliau ditemui selepas merasmikan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kayu Hitam dan Pejabat KEADILAN Cabang Kubang Pasu petang tadi.
Terbaru, lima anggota Angkatan muda KEADILAN (AMK) Kapar ditahan polis sewaktu bersiar-siar di pusat membeli belah Klang Parade petang tadi, dengan memakai t-shirt Bersih. Timbalan Ketua AMK Pusat, Khairul Anuar Zainuddin pula ditahan malam semalam atas ‘kesalahan’ sama.
KeadilanDaily juga difahamkan, kira-kira 30 orang ditahan di balai polis Kepala Batas atas perbuatan itu – berdasarkan catatan twitter.
Mengulas lanjut, Anwar menyifatkan tindakan polis merampas t-shirt Bersih 2.0 itu sebagai bukti keganasan dan kezaliman berterusan pimpinan Umno BN.
“Di Malaysia ini, betapa ganas dan zalimnya pimpinan Umno. Sampai kita pakai baju kuning jual baju Bersih pun dianggap kesalahan,” katanya.

Himpunan BERSIH: Polis Terus Ugut Untuk Tangkap, Petanda BN Akan Kalah Teruk PRU 13


Waran tangkap jika gagal beri penjelasan

IPOH: Polis akan memohon waran tangkap ke atas penganjur yang bercadang mengadakan perhimpunan haram 9 Julai ini jika mereka gagal hadir memberikan penjelasan berhubung perancangan berkenaan.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, berkata pihak berkuasa sebelum ini sudah memanggil semua penganjur terbabit untuk direkodkan keterangan mengikut Seksyen 275 Kanun Keseksaan iaitu percubaan mengadakan perhimpunan haram, tanpa mengira fahaman politik atau kaum tetapi ada yang meminta penangguhan atas alasan sibuk.

“Kita akan gunakan kuasa diperuntukkan mengikut seksyen itu. Bukan saja Datuk Ambiga Sreenevasan (bekas Presiden Majlis Peguam), tetapi yang lain juga termasuk Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali dan Pemuda UMNO,” katanya selepas merasmikan majlis penutup Hari Inovasi Polis Diraja Malaysia (PDRM), di sini semalam.

Beliau berkata, jika penganjur perhimpunan enggan memberi kerjasama dan tidak hadir walaupun sudah dipanggil memberi keterangan berhubung kes itu, polis akan mengeluarkan notis mengikut Seksyen 111 Kanun Prosedur Jenayah dan jika mereka masih berdegil, boleh memohon waran tangkap.

“Bagaimanapun kita masih memberi tempoh dan notis berkenaan belum dikeluarkan kerana mahu memberi peluang kepada mereka datang memberi keterangan dan bekerjasama dengan polis,” katanya sambil menambah setakat kelmarin, 1,248 laporan polis diterima dari seluruh negara bagi membantah perhimpunan haram berkenaan.

Di KUALA LUMPUR, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, mengulangi peringatannya supaya orang ramai tidak menyertai perhimpunan haram terbabit yang hanya akan menimbulkan masalah kepada ketenteraman awam.

“Saya memantau keadaan ini, sudah beratus-ratus laporan kita terima yang tidak menyokong perhimpunan ini yang saya lihat boleh mengundang kepada ketegangan ketenteraman awam. Sebagai rakyat bertanggungjawab, janganlah kita membuat pilihan yang boleh menyebabkan ketegangan dalam negara kita,” katanya. -BH


Tangkap Bukan Penyelesaian Terbaik: KSU KDN

Putrajaya: Tindakan untuk terus menangkap pihak yang terbabit dalam perhimpunan haram 9 Julai ini bukan merupakan jalan penyelesaian yang terbaik, sebaliknya kerajaan mengambil pendekatan untuk memberi informasi supaya orang ramai tahu mengenai akibatnya.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Tan Sri Mahmood Adam, berkata senario pada zaman ini sudah berubah, di mana rakyat tidak boleh lagi menerima tindakan tangkapan oleh pihak berkuasa tanpa sebarang amaran.

"Jadi kita maklumkan kepada orang awam tentang apa yang berlaku. Tangkap-tangkap bukan jalan penyelesaian. Bolehkah kamu terima jika kami terus menangkap kamu," katanya selepas majlis dialog pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kesukarelawanan dengan beliau di KDN di sini, hari ini.

Mahmood diminta mengulas mengenai gesaan sesetengah pihak yang mahu KDN mengambil tindakan tegas terhadap penganjur perhimpunan haram tersebut dan tidak terlalu berlembut dengan mereka.

Beliau berkata, kerajaan juga akan meneliti lebih 1,000 laporan polis yang dikemukakan yang membantah perhimpunan tersebut serta akan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Mengulas majlis dialog tersebut, beliau berkata, ia adalah yang pertama seumpamanya pernah diadakan dan akan diteruskan bagi menyelaras pergerakan NGO di negara ini serta meminta pandangan dan idea daripada mereka dalam usaha memajukan negara.

Mahmood berkata, kerajaan juga sedang mempertimbang untuk mewujudkan majlis permuafakatan bagi menyelaras dan memberi sebarang bantuan yang diperlukan oleh NGO tersebut serta menyelesaikan isu-isu yang dihadapi oleh mereka.

Mengikut rekod, katanya, terdapat lebih 119,000 NGO di negara ini dengan lebih 30 juta ahli dan lebih 40,000 daripada jumlah NGO itu merupakan NGO kesukarelawanan.

Beliau turut menafikan bahawa perjumpaan itu adalah langkah kerajaan untuk menguasai NGO terbabit sebaliknya kerajaan tidak mempunyai niat lain selain untuk menyatukan NGO berkenaan yang turut akan menjimatkan kos, masa dan tenaga mereka.

Seramai 100 pemegang jawatan daripada 40 NGO kesukarelawanan dari seluruh negara menghadiri perjumpaan itu. - BERNAMA


Dua senario yang bertentangan.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Tan Sri Mahmood Adam semalam menegaskan bahawa "tangkapan" bukan penyelesaian terbaik, sedangkan Polis bertegas nak gunakan tangkapan.

KSU KDN mengakui bahawa senario pada zaman ini sudah berubah, di mana rakyat tidak boleh lagi menerima tindakan tangkapan oleh pihak berkuasa tanpa sebarang amaran, tetapi bagi polis yang terikat dengan cara dan mentaliti lapok masih terus menggunakan kaedah ugutan untuk menangkap penganjur perhimpunan aman.

Saya yakin kesan daripada tindakan polis ini akan mendapat tentangan hebat daripada majoriti rakyat. Ianya akan dimanifestasikan melalui kertas undi di dalam pilihanraya nanti.

Sepertimana yang bekas Tun Dr Mahathir Mahathir yang cuba lepas tangan begitu sahaja tanggungjawab politiknya dalam "Operasi Lalang" pada tahun 1987, dalam satu wawancaranya yang dibukukan dalam Doctor M: Operation Malaysia - Conversations with Mahathir Mohamad, oleh Tom Plate.

Mahathir mendakwa penangkapan pada 26 Oktober 1987 adalah keputusan polis, dan beliau hanya menerima keputusan itu. Malah, TDM mendakwa konon dirinya pernah berjumpa dan menjamin kepada pembangkang sebelum "Operasi Lalang", bahawa mereka tidak akan ditangkap.

Apa yang berlaku selepas Operasi Lalang?

Keputusan pilihanraya umum ke 8 pada tahun 1990 Barisan Nasional kalah teruk dimana undi popular BN adalah yang terrendah selepas PRU 1969 iaitu hanya memperolehi 53.4% dan jumlah kerusi parlimen yang dimenangi BN pada ketika itu merosot dengan teruk buat kali pertama sehingga ke paras hanya 70%.

Hal yang sama berulang dimana tangkapan dilakukan terhadap pserta BERSIH 1.0 pada 2007. Pada 9 Disember 2007, Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu telah ditahan oleh polis Perak diketuai oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, SAC II Ismail Yatim.

Kereta Naza Ria Mohamad Sabu ditahan berhampiran Pasar Raya Tesco di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang. Beliau dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan anak perempuannya di Sunway City, Tambun, Perak. Mohamad Sabu dipercayai terlibat dalam perhimpunan Bersih pada 10 November 2007. Rumah Mohamad Sabu terletak di Guar Petai, Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

Tian Chua yang merupakan Ketua Penerangan KeADILan turut ditahan di bawah Akta Polis, Seksyen 27(5)(a), di Johor Bahru, jam 5.15 petang pada 9 Disember 2007 kerana menjadi penggerak perhimpunan Bersih.

Apa yang berlaku pada PRU 2008?

Pertama kali di dalam sejarah BN gagal memnguasai majoriti 2/3 parlimen sehingga begitu ramai menteri kabinet kecundang dan terkangkang untuk mempertahankan parlimen masing-masing!


Polis perlu menghormati keputusan rakyat. Satu undian telah dilakukan dalam bahasa Inggeris seperti ini, "What is your view on the proposed Bersih 2.0 rally in July 9?" yang bermaksud "Apakah pandangan anda berkenaan pelaksanaan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini?"

Keputusan yang dapat diambil sehingga 21 Jun lalu menunjukkan 99% pengundi yang terdiri dari 1,312,917 pengundi mengatakan himpunan patut diteruskan. Manakala hanya 1% pengundi pula yang terdiri dari 14,222 pengundi mengatakan himpunan perlu dibatalkan.

Justeru itu, jika polis ingin melihan BN kalah teruk di dalam PZRU13 ini, kamu boleh terus ugut dan tangkap rakyat yang telah menyuarakan hati nurani mereka bahawa BERSIH TETAP DITERUSKAN.

KSU KDN perlu panggil Ketua dan Timbalan Ketua Polis Negara menghadapnya untuk diberikan kaunseling sebelum nasi menjadi bubur! -GB

Umno Perkudakan Polis Perangi Kempen Himpunan Bersih 2.0

 

KUBANG PASU 26 JUN : Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan keras polis menahan rakyat yang memakai baju kuning termasuk t-shirt Bersih 2.0 sebagai kezaliman Umno yang memperkakaskan pihak berkuasa itu.

Menurut Anwar, Umno Barisan Nasional (BN) sepatutnya tidak takut mahupun memerangi himpunan Bersih 9 Julai ini kerana ia merupakan himpunan aman menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya.

“Kita tidak minta perubahan yang memihak kepada Pakatan Rakyat. Kita minta perubahan yang tunduk kepada peraturan dan ketelusan,” katanya mengulas tindakan polis yang giat menangkap orang ramai yang memakai t-shirt Bersih 2.0 semalam.

Jumaat lalu, Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan Khairul Anwar Ahmad Zainuddin ditahan kerana memakai baju 'Bersih 2.0' dan 'roadshow' himpunan yang sepatutnya berjalan di Uptown Shah Alam dihentikan.

Semalam hampir 70 aktivis termasuk ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar ditahan berikutan kempen ini.

28 ditahan di Ibu Pejabat Polis Ledang, 38 di Ibu Pejabat Polis Kepala Batas dan lima orang dilaporkan ditahan di Kapar.

Malah 'roadshow' Bersih 2.0 di Dewan Assam Jawa, Kuala Selangor semalam turut diganggu Polis.

Anwar yang ditemui selepas merasmikan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kayu Hitam dan Pejabat Keadilan Cabang Kubang Pasu petang semalam menyifatkan tindakan polis merampas t-shirt Bersih 2.0 itu sebagai bukti keganasan dan kezaliman berterusan pimpinan Umno BN.

“Di Malaysia ini, betapa ganas dan zalimnya pimpinan Umno. Sampai kita pakai baju kuning, jual baju Bersih pun dianggap kesalahan,” katanya- tvs

Friday, June 17, 2011

Peneroka Jengka pula saman Felda

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) berdepan dengan satu lagi saman - kali ini dari 711 peneroka rancangan Jengka, Pahang yang memfailkan saman RM344 juta berhubung dakwaan berlaku penipuan dan pecah amanah, di Mahkamah Tinggi Temerloh.

Sebelum ini, Felda disaman oleh peneroka dari Kelantan, Johor dan Negeri Sembilan.

Saman tersebut difailkan melalui peguam M s Daim & Gamany pagi ini, dengan menamakan Felda dan Felda Palm Industries Sdn Bhd, sebagai defendan.


Dalam kenyataan tuntutan mereka, peneroka berkenaan mendakwa mereka terikat oleh Felda untuk hanya menghantar hasil kelapa sawit kepada Felda Palm Industries sahaja.

Mereka mendakwa sentiasa dibayar mengikut kadar perahan gred Kadar Perahan Asas (OER) sejak 15 tahun yang lalu - purata 18.5 peratus seperti yang dinyatakan dalam Akuan Penerimaan BTS - resit yang diberikan bagi setiap lori yang menghantar tandan buah sawit.

Peneroka berkenaan mendakwa tidak ada bukti jelas yang menunjukkan bagaimana Felda Palm Industries menetapkan kadar yang berbeza itu, yang diberikan setiap hari di setiap tempat penghantaran.

Peneroka mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena apabila mereka menyedari yang mereka tidak mampu menyamai kadar lebih tinggi yang diperakukan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia.

Peneroka, melalui wakil mereka, menghantar contoh rawak hasil buah kelapa sawit mereka kepada makmal bebas untuk menilai kadar sebenar OER.

Keputusan ujian makmal itu menunjukkan kadar purata lebih tinggi sebanyak 27 peratus, yang bermaksud perbezaan purata 8.5 peratus berbanding kadar yang digunakan oleh defendan kedua.

Peguam mendakwa mereka mempunyai bukti untuk menunjukkan bahawa pada 2008, 711 peneroka dari 16 rancangan Felda Jengka telah menghantar purata hasil 120 tan setiap seorang.

Peneroka terbabit dibayar oleh Felda pada purata harga RM560 setan pada tahun yang sama.

Dengan menggunakan angka kekurangan 8.5 peratus itu, Felda telah menyebabkan setiap peneroka kerugian RM257.60 setan, iaitu kira-kira RM30, 912 bagi tahun 2008 sahaja.

UM-NO: Katakan tidak pada Utusan dan Umno

KOTA BHARU, 17 Jun: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyempurnakan Kempen Boikot Utusan yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, sebentar tadi.
Majlis pelancaran kempen itu bermula sebaik sahaja beliau mengakhiri kuliah pagi Jumaat di Dataran Ilmu, di sini pada jam 10.15 pagi.
Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan memangkah perkataan Utusan Malaysia pada kain rentang sebagai simbolik pelancaran memboikot akhbar milik Umno itu.
Sebelum itu, Ketua Pemuda PAS negeri, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman (gambar) dalam ucapan ringkas mengambil perkataan ‘Umno’ sebagai ungkapan kepada pemboikotan akhbar berkenaan.
Katanya, ‘UM’ adalah ringkasan kepada Utusan Malaysia dan ‘NO’ sebagai tidak, justeru 'katakan tidak pada Utusan’ dan ‘tidak pada Umno’.
Beliau yang juga Adun Mengkebang memberikan tiga sebab tindakan memboikot itu dilakukan kerana Utusan sudah menjadi akhbar yang memecahbelahkan perpaduan rakyat, menyebar unsur-unsur lucah dan fitnah.
Menurutnya, kemuncak kepada tindakan akhbar berkenaan sejak mutakhir ini boleh menimbulkan hura-hara di dalam negara ini.

Namun, tegasnya pemboikotan diambil sebagai menyatakan bantahan terhadap akhbar itu yang menyiarkan karikatur mengenai kes rogol yang jelas menghina hukum Allah SWT.
"Kalau dulu, akhbar Denmark yang menghina Islam, tapi hari ini akhbar utama dalam negara kita yang menghina agama Allah yang maha suci," ujarnya.
Justeru, beliau menyeru para pendukung PAS, Pakatan Rakyat dan seluruh rakyat supaya tidak membeli akhbar tersebut.
"Kalau beli bermakna kita suburkan fitnah, lucah dan kita menghina Islam," ujarnya.
Sehubungan itu, beliau turut mendesak akhbar berkenaan memohon maaf secara terbuka kepada umat Islam seluruhnya.
Tegasnya, penghinaan terhadap agama Allah yang dilakukan oleh Utusan tidak boleh dibiarkan kerana ia akan menyebabkan lebih banyak lagi penghinaan seperti itu dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.